Istanbul ferd i ferd med å bygge verdens største flyplass. Prisen er anslått til hele 58 milliarder kroner. Prosjektet er også det dyreste norske arkitekter noengang har tegnet. Bak arkitektprosjektet står Nordic Office of Architecture.

Nå høster prosjektet kraftig kritikk i Tyrkia, ifølge Teknisk Ukeblad.

"Miljøkatastrofe"

- Den nye flyplassen i Istanbul er en miljøkatastrofe som innebærer ødeleggelse av våtmarker, innsjøer og 6172 hektar­ skog, sier miljøingeniør Baran Bozoglu til Teknisk Ukeblad.

Bozoglu leder CMO, tyrkiske miljøingeniørers kammer, med 13.000 medlemmer.

– Kjemikalier fra grunnarbeidene vil sige ned i grunnen og forurense grunnvannet. Grunn­målingene som gjengis i miljøkonsekvensrapporten er ikke adekvate og ble gjort med tanke på en toglinje og ikke en flyplass, advarer Bozoglo­.

Avviser påstandene

Faglig leder i Nordic Office of Architecture Gudmund Stokke avviser overfor DN at det er snakk om noen miljøkatastrofe.

- Det er akutt behov for en ny flyplass i Istanbul. Når man bygger en flyplass må man regne med store inngrep i landskapet. Selve terminalen som vi jobber med skal Breeam-sertifiseres, sier han. 

Breeam er en sertifisering for bærekraftig byggdesign.

- De overordnede miljøkonsekvensene har jeg ikke fullt overblikk over, men man setter alle kluter til for å begrense konsekvensen av de inngrep en stor flyplass innebærer, sier Stokke.

- For hvert tre som felles i forbindelse med flyplassbyggingen, blir det for eksempel plantet fem nye trær i nærområdet.


Les også:
- Dette er faktisk grunnen til at hun er statsminister
  Dette skipet er uten utslipp og uten mannskap
Denne mannen lager pengene som Bill Gates gir bort
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.