Samfunnet har gjerne blitt beskrevet som en pyramide, med få på toppen, en del på midtnivået og den store massen «der nede».

Slik er det ikke lenger, ifølge professor Mats Alvesson, som er ledelses- og organisasjonsforsker ved Økonomihøyskolen ved Universitetet i Lund. Alvesson forsker blant annet på «funksjonell dumhet», og ga ifjor ut boken «The triumph of emptiness».

Han mener overflaten er blitt så viktig at man i dagens Sverige har glemt innholdet.

Samfunnet i dag ligner en ballong, med en del på samfunnets bunn og en svulmende «midje» som utgjøres av en voksende middelklasse som driver med symbolvirksomhet. Vi får yrker uten innhold, tittelinflasjon og overutdanning. Et velfungerende samfunn krever at man ikke fristes til å blåse opp ballongen så mye som mulig, skriver Alvesson i et debattinnlegg i Dagens Nyheter.

- De er en skandale

Symbolvirksomheten slik professoren beskriver den består i å «jobbe med planer og prat, med ett-tall og nuller, å skape etterspørsel og underholdning, med menneskeforbedring og ledelse, skape varemerker og selskapsendringer».

- Konsulentbransjen og offentlig sektor er verst. Og høyskolene, de er en skandale, sier han til avisen.

Til di.se sier Mats Alvesson at boblen kan sprekke, akkurat som it-boblen og finansboblen sprakk.

Han peker også på mediene i sin samfunnskritikk.

- Media vil også være flotte og spesielle og leverer sjelden noen kritisk granskning, sier han.

På spørsmål fra avisen om han er den lille gutten som sier det unevnelige, at keiseren er naken, svarer Alvesson til di.se:

- Ja, de som har lest boken min trekker den konklusjonen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:  «Dybde har veket plass for gøy. Vi er i ferd med å lolle hjernene våre i hjel»



- Jeg vil ha lite tiltrekkende, korte folk


  Bruker en million i året på gourmetmat og drikke


  Lei av karrierejaget   (2007)