Bilister må vokte seg vel for handsfree-systemer som Apples Siri, som kan føre til uoppmerksomhet og skape farlige situasjoner i trafikken, viser en ny rapport.

Rapporten fra AAA Foundation for Traffic Safety i USA, som tilsvarer norske Trygg Trafikk, konkluderer med at handsfree-systemer som Siri, som gjør det mulig å betjene navigasjonssystemer, radioer og datamaskiner i bilen, forårsaker «kognitive distraksjoner» som går ut over trafikksikkerheten.

Handsfree-teknologien som i dag er påbudt om man vil snakke i telefon mens man kjører bil, kan faktisk virke mot sin hensikt, advarer rapporten.

Kompliserte oppgaver

Bilister kan i dag ved hjelp av stemmestyring utføre stadig mer kompliserte oppgaver, som å reservere bord på restauranter og å oppdatere sosiale medier. Det går imidlertid ut over konsentrasjonen.

– Teknologien som benytter stemmestyring i bil, kan ha utilsiktede konsekvenser som påvirker trafikksikkerheten negativt, sier direktør Peter Kissinger i AAA.

– Hvor distrahert man blir, og i hvor stor grad det påvirker trafikksikkerheten, kan variere enormt, alt etter hvilke oppgaver man skal løse eller hvilket system som benyttes, sier han.

Siri farligst

Forskere ved University of Utah fant at Apples stemmestyrte digitale assistent Siri skaper svært trafikkfarlige situasjoner for sjåfører som oppdaterer Facebook og Twitter-kontoen mens de er på farten.

Selv når en skal løse helt enkle oppgaver, forårsaker Siri ifølge forskerne distraksjoner som havner i kategori fire på en skala til fem.

Tilsvarende systemer som tilbys av enkelte bilprodusenter kommer mye bedre ut i undersøkelsen, blant dem Toyotas Entune-system som får 1,7 på en skala til fem.

Mangelfulle

Hyundais system Blue Link forårsaker distraksjoner i kategori 2,2, mens Chryslers Uconnect er noe farligere og klassifiseres til 2,7.

Ford-systemet Sync får 3,0, mens Mercedes-systemet Ccommand får 3,1, konstaterer rapporten

– Ikke alle systemer for stemmestyring er laget på samme vis, og dagens mangelfulle systemer kan resultere i full storm når det gjelder distraksjon for føreren, sier Beth Mosher i AAA.

 

Les også: 42 prosent mener mobilbruk svekker kjøreevnen

 
Nordmenn innrømmer fare ved egen mobilbruk  

 

  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.