Rød løper, siling i døren og veltrente vakter i bar overkropp.

Folk elsket Abercrombie & Fitch, som selger klær rettet mot tenåringer og 20-åringer. Køen utenfor flaggskipbutikken på 5th Avenue pleide å strekke seg rundt kvartalet. Men torsdag var trengselen borte. En enslig ansatt kunne støvsuge løperen i fred.

– Ingen står i kø her lenger, sier Lionel som prøver å lokke kunder til et konkurssalg i nærheten.

Kvartalstallene som Aber­crombie & Fitch la frem før helgen,­ viser med all tydelighet hvilke problemer selskapet står overfor.

«Omveltninger»

Bare i forrige kvartal stupte salget 12 prosent, og endte for første gang under én milliard dollar i løpet av tremånedersperioden. Utenfor USA har salget falt over 50 prosent på tre år.

Nå advarer ledelsen at også 2014 vil bli svakere enn ventet. Utsiktene er dårlige, sa konsernsjef Mike Jeffries i en telefonkonferanse etter resultatfrem­leggelsen.

Foruten dårlig vær og store avslag hos konkurrentene skyldes det store endringer i kjernemarkedet.

– Det er svært tydelig at klesmarkedet for yngre mennesker går gjennom en fase med omveltninger og forstyrrelser, sa Jeffries.

Presses av svenskene

Abercrombie var den kuleste gutten­ i klassen da folk sto i kø for å bruke penger i de mørke og tungt parfymerte butikkene.

Men da ungdommer begynte å sky klær med synlige merker, var Abercrombie trege til å endre seg. Først nylig annonserte kjeden at den vil fjerne den velkjente elgen og andre logoer fra klærne.

Samtidig skal selskapet kutte halvannen milliarder kroner i kostnader, pusse opp butikk­fasadene og stenge en rekke butikker.

– For lite, for sent. Abercrombies gulldager er forlengst forbi. Tenåringsgiganten har falt. Vi er usikre på om den vil greie å reise seg igjen, skriver analytiker Eric Beder i det norskeide meglerhuset Wunderlich Securities i en oppdatering.

Det er særlig Hennes & Mauritz og Forever 21 som skaper vansker for Abercrombie, ifølge bransjekjennere. Kjedene er langt billigere og mye raskere på foten enn Abercrombie. Når det vises nye trender på motemoloene i Paris og Milano, kan billige kopier være på plass i butikkene etter bare noen uker.

– Abercrombie og søsterselskapet Hollister møter intens konkurranse på verdensbasis. Butikker som er mye billigere, og skifter ut kolleksjonen mye raskere, presser dem intenst på pris, sier analytiker John Kernan i Cowen & Co. til Huffington Post.

Aksjestup

Investorene har forlengst mistet troen på selskapet.

Aksjekursen har falt 64 prosent siden toppen i 2011. Bare siden august er nedgangen på 39 prosent.

Onsdag nedjusterte Abercrombie resultatforventningene for 2014 med 30 prosent.

Utenfor flaggskipbutikken på 5th Avenue hutrer Lionel i desemberkulden. Han holder opp en plakat for en bakgårdsbutikk som selger kjente merkeklær med store avslag. Konkurssalg, forklarer han.

– Kanskje de blir neste, sier han med et nikk i retning av Abercrombie-butikken.

Les hele avisen

 

Les også: Abercrombie & Fitch fjerner logoen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.