Storbritannia har ikke lenger en pub på hvert gatehjørne.

I rapporten «Stengetid» fra det britiske Institute of Economic Affairs kommer det fram at 21.000 puber har stengt siden 1980, og at denne trenden akselererte på 2000-tallet.

Forskerne mener britene ser ut til å ha mistet smaken på øl. I periode 2003 til 2011 var det en nedgang i ølsalget på 30 prosent.

– Og ikke bare har de mistet lysten på øl, det er særlig lysten på å drikke øl på en pub, som har blitt mindre, ifølge rapporten.

Det totale alkoholkonsumet per person falt med 18 prosent i samme periode.

Økt alkoholavgift og innføring av et røykeforbud på offentlige steder får hovedskylden for at rundt 10.000 puber har lukket døra for godt siden 2006.

Fra 2011 til 2014 ble alkoholavgiftene økt med 2 prosent over inflasjonen årlig. I samme periode sank lønnsnivået i Storbritannia, noe som gjorde det langt dyrere for folk flest å ta seg en øl eller drink.

Les også:
Mercedes kopierer BMW
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.