– Når rubelen faller er det et blodbad for alle. Det er røde tall og folk taper penger. Alle bilprodusentene taper penger, sier toppsjef Carlos Ghosn i Renault Nissan.

På en pressekonferanse i Tokyo i helgen, opplyste Ghosn at det fransk-japanske bilselskapet har stanset salget av enkelte modeller i Russland. Rett og slett i påvente av at rubelen stabiliserer seg og selskapet kan sette en fornuftig pris på bilene. En pris som blir betydelig høyere enn i dag, i rubler.

Flere andre utenlandske bilprodusenter har også helt eller delvis stanset salget i Russland, etter at verdien av rubelen til tider har vært nesten halvert mot amerikanske dollar. Sist uke stanset General Motors, Audi og Jaguar Land Rover leveranser av biler til Russland. Biler og sivile kjøretøyer omfattes ikke av sanksjonsregimet.

Stor i Russland

Renault Nissan selger mer enn én av ti biler globalt. Selskapet kontrollerer også Russlands største bilprodusent, etter at det for to år siden overtok vel to tredjedeler av aksjene i AvtoVAZ. AvtoVAZ, basert i den russiske bilbyen Toljatti, kontrollerer omtrent en tredjedel av det russiske personbilmarkedet, blant annet med bestselgeren Lada.

Selv om Lada produseres i Russland, og ikke direkte rammes av rubelfallet, har bilsalget i Russland stupt i høst. Den russiske bilproduksjonen rammes også av at importerte deler er blitt mye dyrere.

Oljeprisfallet og vestlige sanksjoner har ført til bråstopp i den russiske økonomien, og med dagens oljepris spår den russiske sentralbanken at økonomien vil krympe med nesten fem prosent neste år, målt i brutto nasjonalproduktet (bnp).

Rammer all import

Alle importerte varer er blitt mye dyrere i Russland på grunn av rubelfallet. Dette gjelder særlig matvarer, som er særlig hardt rammet av vestlige sanksjoner og russiske motsanksjoner.

Da rubelen begynte å falle for noen uker siden benyttet mange utlendinger og russere med hard valuta sjansen til å kjøpe blant annet mobiltelefoner med kraftig valutarabatt. Men nå har mange produsenter rett og slett stoppet salget, eller satt opp prisene.

Amerikanske Apple stanset sist uke alt onlinesalg i Russland av Iphone, Ipad og andre produkter. Apple i Russland er også blitt blinket ut av nasjonalistiske krefter i Russland, som advarer mot at USA bruker Apple-produkter for å spionere på russerne. Dmitrij Gorostajev, som representerer partiet Rettferdig Russland i Dumaen, har varslet et lovforslag som skal forby russiske politikere og embedsmenn å bruke Apple-produkter for å behandle sensitive opplysninger. Kina har forøvrig alt utelukket visse Apple-produkter fra enkelte offentlige anbud, av samme årsak.

Strammer til

Lite tyder på at den russiske økonomien vil bedre seg med det første. Hverken med hensyn til oljeprisen eller fjerning av sanksjoner.

I slutten av forrige uke strammet USA og Canada til sanksjonene ytterligere, blant annet rettet mot investeringer og turisme på den annekterte Krimhalvøya.

Renault Nissan-sjef Carlos Ghosn mener rubelfallet fører til et økonomisk «blodbad» for bilprodusentene i Russland. Foto: Simon Dawson,
Renault Nissan-sjef Carlos Ghosn mener rubelfallet fører til et økonomisk «blodbad» for bilprodusentene i Russland. Foto: Simon Dawson, (Foto: Bloomberg)
Det russiske utenriksdepartementet kritiserte lørdag de siste innstramningene. Aleksandr Lukasjevitsj, talsmann for russisk UD, trakk paralleler til de amerikanske sanksjonene mot Cuba, som nå kan synge på siste verset.

– Det tok et halvt århundre for Det hvite hus å innse den politiske nytteløsheten av sanksjonene og blokaden av Cuba. Vi får bare vente, sier Lukasjevitsj i en offisiell uttalelse.

På sin årlige pressekonferanse sist uke refset president Vladimir Putin Vesten, som han mener er ute etter å skade Russland og hindre at landet blir sterkt. Putin forsikret at den økonomiske smerten er midlertidig, og han lovet ny vekst i Russland om maksimalt to år.

Les hele avisen

Les også på DN.no i dag:

Sterkest i verden

Så mye billigere kan boliglånet bli

Se hvem og hva som skaper de enorme svingningene i den norske kronen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.