SAS og kabinpersonalet i Danmark har etter flere måneder med forhandlinger blitt enige om vilkårene for å erstatte vegger med gardiner på fire langdistansefly, skriver check-in.dk.

SAS besluttet tidligere i år at i de aktuelle flyene, fire Airbus A330-langdistansefly som SAS først og fremst bruker på sine kortere langdistanseruter til USAs østkyst, skulle veggene rundt hvileområdet til kabinpersonalet erstattes med gardiner.

Hvilemoduler med gardiner er også flyselskapenes standardiserte løsninger, mens vegger er skreddersydde løsninger.

Gardiner i stedet for vegger gjør det også mulig å installere seks ekstra seter i hvert av flyene, noe som er god butikk for SAS da disse rutene har svært høy beleggprosent.

Ja eller nei

De kabinansatte fryktet imidlertid at gardiner ikke ville gi nødvendig skjerming fra passasjerene.

Nå skal medlemmene i Cabin Attendants Union (CAU), som organiserer de fleste av de kabinansatte i SAS, innen 15. januar stemme ja eller nei til avtalen som er inngått med arbeidsgiveren. Denne uken vil CAU ifølge check-in.dk holde en rekke informasjonsmøter for sine medlemmer om den nye avtalen.

Det første av de fire flyene som nå er i ferd med å få satt inn flere seter og nye hvileområder med gardiner er ventet å bli satt i drift igjen i midten av februar.

Ett av de fire aktuelle Airbus A330-flyene er stasjonert i København, ett opererer normalt fra Oslo på ruten til New York, mens de to siste benyttes på rutene fra Stockholm til New York og Chicago.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Slik vil SAS få mer ut av de ansatte


  SAS har kuttet 34 milliarder på 13 år

  - Det ble ramaskrik, for å si det sånn