Hun står igjen etter paneldebatten i en blå designerdrakt med rødt sjal. Marissa Mayer (39) er it-bransjens superkvinne og ser absolutt slik ut under World Economic Forum i Davos. Hun strekker frem hånden, smiler og stiller opp til bildet. Likevel ønsker hun ikke spørsmål.

– Jeg gjør ikke presseintervjuer. Jeg ser du tar opp. Du kan ikke bruke det, sier Mayer.

– Jeg er her alene, og har ikke pr-folkene rundt meg.

Under intenst press

Marissa Mayer er nemlig under intenst press. Tirsdag skal hun legge frem fjerdekvartalsresultatet og gi en strategioppdatering. Mange aksjonærer er misfornøyde med Yahoos tallrike oppkjøp og omsetningsfall under Mayer. Aktivistinvestor Jeffrey Smith, som eier 0,8 prosent av Yahoo, har truet med å starte et aksjonæropprør dersom hun ikke gjør som han vil.

Mange aksjonærer ønsker at Yahoo skal selge unna sin mest verdifulle eiendel, en eierpost på 15 prosent i Kinas dominerende nettplattform Alibaba. Eierposten i nylig børsnoterte Alibaba er verdt 37 milliarder dollar, mens hele Yahoo er verdsatt til 46 milliarder dollar. Opprørsleder Smith ønsker også at Yahoo skal slå seg sammen med AOL og kutte kostnadene med en milliard dollar ved å si opp folk. I et åpent brev truer Smith med å gå løs på Mayer dersom hun legger frem en annen plan:

 «Slike handlinger vil være en klar indikasjon for oss om at en betydelig lederskapsendring er påkrevet i Yahoo.»

Fallen stjerne

En gang så mektige Yahoo har slitt i motvind i årevis. Midt på nittitallet fant Stanford-studentene Jerry Yang og David Filo opp nettsiden som et manøvreringsverktøy på det da flunkende nye internettet. Yahoo ble en pioner i å selge annonser på nett. Selskapet la til tjenester i fleng. I 1997 kom de første chatterommet så fulgte sport, spill, filmer, eiendomsmegling, kalender, fildeling, auksjonstjenester og en adressebok. I 2004 hadde selskapet annonseinntekter på 3,5 milliarder dollar. På toppen var det verdsatt til 128 milliarder dollar.

 Så kom problemene. Spesialiserte konkurrenter tok over. Google ble leder i nettsøk, eBay tok auksjonene, Craigslist rubrikkannonsene. Fire toppsjefer kom og gikk på fem år. Før Marissa Mayer tok over i 2012 var markedsverdien nede i 20 milliarder dollar.

Heldigvis hadde Yahoo-gründer kjøpt en eierandel på 40 prosent i kinesiske Alibaba i 2005. Under Mayer er det Alibabas vekst og børsnoteringen av dette selskapet som har fått Yahoo-kursen til å løfte seg.

Mens tiden tikker ned mot tirsdagen, svinger Mayer seg i Davos. Torsdag stilte hun på Google-festen der også hennes gamle sjef Eric Schmidt var tilstede. Fredag inviterte Mayer til en egen Yahoo-fest i alpebyen.

Den norske Silicon Valley-baserte teknologigründeren Hanna Aase i Wonderloop var blant de inviterte. Aase har møtt Mayer før. Aase kjenner Mayers ektemann, som er datainvestor. Hun har en viss medfølelse med Mayer.

– Når du blir så offentlig som Marissa Mayer er, får en enormt med oppmerksomhet. Det er vanskelig å vite hva som er sant og ikke. Hun er en av USAs ledende toppsjefer med en av de høyeste lønningene, sier Aase.

– Det er beundringsverdig at hun holder ut. Hun kunne pensjonert seg da hun solgte Google-aksjene. Hun trenger ikke nødvendigvis fortsette. Men hun gyver på, og tok over et selskap som sliter, sier Aase, men legger til:

– Mange spår hennes avgang i 2015, det skal sies.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.