I går kom det meldinger fra den nye greske regjeringen som ble tolket som at de kunne komme til å legge ned veto mot nye sanksjoner mot Russland, i forbindelse med konflikten i Ukraina.

Les også:  – Hellas vurderer veto mot nye Russland-sanksjoner

Nå mener den nye finansministeren i Hellas at deres holdning er blitt feiltolket.

På sin blogg sier Yanis Varoufakis at mediene har forvrengt holdningen til den nye greske Syriza-regjeringen. Klagen til utenrikssjef Federica Mogherini var fordi Hellas ikke ble konsultert, og dreide seg ikke om selve sanksjonene, sier han.

Ville bli spurt

«Saken var ikke om vår nye regjering er imot eller for sanksjonene mot Russland. Saken var om vårt syn skal tas for gitt», skriver han.

EUs utenriksministre møtes torsdag for å drøfte en utvidelse av sanksjonene mot Russland på grunn av støtten til separatistene i Ukraina, og meldingene om at Hellas kunne gå imot slike sanksjoner, har skapt bekymring hos EU-lederne.

Flere sanskjoner

Tidligere i dag kunne det se ut som Hellas var på direkte kollisjonskurs med land som Polen. Polens utenriksminister Grzegorz Schetyna tar nemlig til orde for å trappe opp sanksjonene.

– Vi har sanksjoner allerede, og det burde bli enda flere, sa Schetyna til den statlige kringkastingen TVP Info i forkant av et utenriksministermøte i EU torsdag, der situasjonen i Ukraina står på dagsordenen.

– Russland er nødt til å forstå, Russland er nødt til innse at de står overfor en samordnet, enstemmig holdning i hele verden, la Schetyna til.

EUs utenrikstjeneste legger opp til en skjerpet tone overfor Russland på hastemøtet torsdag.

Les også: – Hellas vurderer veto mot nye Russland-sanksjoner

Bekymret for kameraderi i Hellas (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.