Norwegian er nødt til å drive kontinuerlig kostnadsreduksjon for å holde selskapet i luften, sier professor Siri Pettersen Strandenes ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

– Bjørn Kjos kan ikke sove i timen, ellers havner selskapet raskt i trøbbel. Den som trenger et bilde av hvordan det kan arte seg, kan kikke på hva som skjedde med store og sentrale internasjonale selskaper som Nokia og Kodak, sier Strandenes til Aftenposten.

Hun viser til at finske Nokia var ledende innen mobiltelefoni helt fram til Apple kom med smarttelefonen iPhone.

Tøff konkurransesituasjon

– Nå er finnene nesten borte. Kodak ville ikke ta i bruk den digitale teknologien tidlig nok, derfor forsvant deres markedsposisjon. Det samme kan fort skje med Norwegian – Ingen kjøper Norwegian-billetter dnPlus hvis de ikke sørger for å utvikle seg både teknologisk og økonomisk, sier Strandenes.

Utgangspunktet for den fastlåste konflikten med pilotene er nettopp selskapets ønske om å kutte i kostnadene.

Strandenes peker på at Norwegian befinner seg i en tøff internasjonal konkurransesituasjon der kostnadskutt er noe konkurrentene gjennomfører kontinuerlig.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – En krise for selskapet


Parat varsler søksmål mot Norwegian  

  NRK: – Norwegian permitterer 800 kabinansatte


– Ikke en eneste skandinavisk pilot i Norwegian er på jobb i morgen