De tre tidligere så nedslitte flyplassene Domodedovo, Sjeremetjevo og Vnukovo i Moskva opplevde en liten revolusjon gjennom de økonomiske oppgangstidene i Russland på begynnelsen av 2000-tallet.

Alle tre ble pusset opp og modernisert. I perioden fra 2000 til 2014 ble trafikken mer enn firedoblet. I løpet av fjoråret håndterte de tre flyplassene tilsammen 77 millioner passasjerer.

Moskva gikk dermed forbi internasjonale storflyplasser som London Heathrow og Dubai i antall passasjerer.

Fremover kommer det til å bli betydelig roligere på flyplassene, skriver Bloomberg News.

Kraftige kutt

Denne uken besluttet Delta Air Lines at selskapet fra 1. oktober og frem til nyttår legger ned sine flyvninger til Moskva. Det betyr at det i årets tre siste måneder ikke går et eneste amerikansk fly til den russiske hovedstaden.

Delta har allerede kuttet i rutetilbudet denne vår- og sommersesongen. Flyselskapet flyr nå bare fem ganger til Moskva hver uke, mot syv ifjor.

Og Delta er langt fra alene. Nedgangstidene i russisk økonomi, som følger etter oljeprisfallet og sanksjonene mot landet etter uroen i Ukraina, har ført til at en rekke internasjonale flyvninger er forsvunnet.

  • Easyjet, som i 2012 kjempet en intens kamp om å overta rettighetene til å fly fra London til Moskva, har kuttet antall daglige flyvninger fra to til en
  • Hong Kong-selskapet Cathay Pacific avslutter sine flyvninger til Moskva i juni
  • Air India, som ifjor startet opp igjen flyvninger fra Delhi til Moskva etter en pause på 15 år, kuttet i februar antall flyvninger til to i uken etter at kapasitetsutnyttelsen på ruten falt til 47 prosent
  • Andre selskaper, som Etihad, Qatar og Czech Airlines, har også besluttet å redusere tilbudet

Kraftig resesjon

Selv om Russlands president Vladimir Putin i et tv-show denne uken insisterte på at landet har lagt den tyngste delen av den økonomiske krisen bak seg, er få økonomer i tvil om at landet er inne i en dyp resesjon.

Russiske myndigheter tror selv at den økonomiske aktiviteten, målt ved brutto nasjonalprodukt, vil falle med tre prosent i år. Til neste år er imidlertid anslaget en vekst på mellom 0,5 og 2,5 prosent, ifølge Financial Times.

Denne uken la Det internasjonale pengefondet IMF frem ferske prognoser som tegner et langt mer dystert bilde.

I år venter fondet at Russlands bnp faller med nær fire prosent, for så å falle ytterligere 1,1 prosent til neste år.

Valutafall

Fredag ble det lagt frem russiske nøkkeltall som sendte rubelen ned rundt fem prosent mot amerikanske dollar. Og selv om rubelen har styrket seg i takt med oljeprisoppgangen så langt i år er den svekket med rundt 50 prosent siden ifjor sommer.

Investeringene falt med 5,3 prosent i mars sammenlignet med tilsvarende måned ifjor, ifølge statistikken som ble lagt frem fredag. Industriproduksjonen falt med 0,6 prosent og detaljhandelen falt hele 8,7 prosent.

Forbrukertilliten, som er et mål på den økonomiske fremtidstroen blant vanlige russere, falt med 14 prosentpoeng i første kvartal sammenlignet med kvartalet før. Dette er den kraftigste nedgangen siden finanskrisen tidlig i 2009, skriver Financial Times.

Den kraftige rubel-svekkelsen og de svake økonomiske utsiktene viser også igjen russiske flyselskapers passasjerantall. Ifølge Bloomberg News har antallet russere som reiser utenlands falt med hele 50 prosent i år.

I slutten av mars viste offisielle tall fra russiske myndigheter at russiske flysselskaper har kuttet 71 internasjonale avganger til byer som Barcelona, Dubai, Tel Aviv og Wien.

Les også:

- Jeg tror ikke noen kan forutse hvordan markedene vil reagere  

Dramatisk uten taxfree

Her er Røkke og Gjelstens nye superfly  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.