– London-flyplassens kapasitetsproblem har gjort regjeringer perplekse i over femti år, skriver Howard Davies i forordet til en rapport han la frem onsdag på vegne av britenes flyplasskommisjon.

Hans oppdrag som ble gitt i 2012 var å anbefale løsninger for å opprettholde Englands posisjon som Europas ledende knutepunkt for flytrafikk. Davies-kommisjonen slår nå fast at utvidelse av kapasiteten ved Londons flyplasser er nødvendig, og at det haster.

– Uten tilgjengelighet ved sitt hovedknutepunkt begynner London å se at viktige ruter settes opp andre steder i Europa enn i London, sier Davies.

70.000 nye jobber

Den anbefalte utvidelsen er ventet å øke kapasiteten ved Heathrow med 40 prosent, til 740.000 flyvninger i året. Samtidig er den ventet å skape 70.000 nye jobber innen 2050, ifølge rapporten.

Kommisjonen vurderte tre løsninger: Utvidelse av kapasiteten ved Gatwick sør for byen, utvidelse av allerede eksisterende rullebaner ved Heathrow og bygging av ny rullebane ved Heathrow. Davies-kommisjonen begrunner sin anbefaling av bygging av ny rullebane ved Heathrow med at denne løsningen vil gi størst økning av kapasitet, og at den vil være den mest inntektsgivende løsningen på sikt. En utvidelse av eksisterende rullebane samme sted, ville gitt en lavere byggekostnad men også lavere kapasitet og større støyproblem, ifølge kommisjonen.

«Forsinkelser vil bli kostbart»

Naboer og miljøvernere har argumentert med at Heathrow allerede i dag overgår støygrenser og er bekymret for konsekvensene av en eventuell ny utbygging. Tiltak for å begrense konsekvensene for naboene til den foreslåtte rullebanen inngår også i rapporten. Blant annet foreslår kommisjonen å forby nattflyving til den nye rullebanen og opprettelse av et eget kontrollorgan som skal sørge for at grenser for støy ved flyplassen overholdes. Kommisjonens foreslår også, samtidig som den anbefaler bygging av en tredje rullebane, at det vedtas allerede nå at det ikke skal bygges en fjerde rullebane ved flyplassen i fremtiden.

Omstridt

Forslaget til utbyggingen av Heathrow kan imidlertid bli omstridt. Både Londons ordfører, Boris Johnson og Britenes statsminister David Cameron har tidligere markert seg som motstandere av en ny rullebane ved Heathrow. Anbefalingene i rapporten skal nå opp til politisk behandling i Storbritannia. Kommisjonsleder Davies oppfordrer politikerne til å handle raskt:

– Forsinkelser vil bli kostbart, og vil bli sett på, nasjonalt og internasjonalt, som et tegn på at Storbritannia er uvillig eller ikke istand til å ta de nødvendige stegene for å opprettholde sin posisjon som en godt tilkoblet åpen handelsøkonomi.

Les også på DN.no i dag:

Røkke får enda mindre i Sverdrup-fordeling

Forklarer EU-nei med personlig kjemi

SV over sperregrensen i ny meningsmåling  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.