De oppsiktsvekkende nyhetene som ble sluppet av den svenske tabloidavisen Expressen sent mandag, fikk det russiske byrået til lakonisk å konstatere at «hvis man skulle finne en ubåt i svensk farvann, ja da må den nødvendigvis være russisk».

– I oktober i fjor hevdet svenske myndigheter å ha sjokkerende bevis for en hemmelig russisk invasjon. Et kornet bilde tatt ved kysten et sted viste angivelig to fartøy i horisonten. Uten andre bevis konstaterte regjeringen at også de var russiske, skriver Sputnik.

Av historisk interesse

Mandagens sensasjonelle oppslag om at ubåten «virket ganske ny», og at «mannskapet kanskje fortsatt var om bord» er tirsdag blitt avløst av langt mer edruelige forklaringer om at det trolig dreier seg om en ubåt som sank i 1916, midt under første verdenskrig.

Flere svenske eksperter som har levd en stund, som pensjonert oberstløytnant Per Andersson i Sveriges kystartilleri, sier bildene minner en liten ubåt av det som på engelsk ble kalt Catfish-klassen.

– Detaljene på bildene stemmer godt overens med at det er en Catfish, sier Andersson til Expressen. Anderson er også tidligere medlem av Forsvarets analysegruppe med ubåter som spesialitet.

Få svar

Det er fortsatt uklart nøyaktig hvor ubåtfunnet er gjort. Mandag skrev svenske medier at det var et islandsk selskap som hadde gitt det private svenske dykkerselskapet Ocean X Team koordinatene, og at dykkerne gikk rett på vraket. Det er ikke kommet fram noe som kaster mer lys over denne forbindelsen.

Dagens Nyheter siterer flere eksperter som støtter forklaringen om at det er en 99 år gammel ubåt, og at funnet er av historisk interesse og sier lite om de siste tiårenes jakt på ubåter i den svenske skjærgården.

Ubåten skal være bygd i Vladivostok i 1904 og ble satt inn i Russlands østersjøflåte i 1915. Den forliste og sank da den våren 1916 kolliderte den det svenske skipet SS «Ångermanland» i svært dårlig vær. Kollisjonen skjedde 10. mai kl. 04 om morgenen, og 18 mann omkom.

Detaljerte opplysninger om denne hendelsen ble offentliggjort i juli 2014, så dykkerselskapet har visst om dette forliset i et helt år. (©NTB)

Les også:

Statoil spår oljepris på 80 dollar fatet i 2018  

Børsene i Kina stuper videre  

Se hvordan en Skoda blir til: Fra løse deler til bil på 154 minutter:

Fra løse deler til bil på 154 minutter
Det er tiden det tar å bygge en Skoda. DN har besøkt fabrikken utenfor Praha.
01:31
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.