Den malaysiske visetransportminister Abdul Aziz Kaprwai går langt i retning av å bekrefte at det er rester fra flight MH370 som er funnet. Bilder av vrakdelen er blitt spredd på nettet, og mange flyeksperter identifiserer den som en bevegelig del av vingen, en bremseklaff som er plassert rett ved flykroppen, på fagspråket en flaperon.

Delen er nå sendt til et fransk militært laboratorium nær Toulouse for å få bekreftet om det er den første vrakdelen fra det malaysiske passasjerflyet som omsider er dukket opp.

Koffert

Torsdag ble også en liten koffert i svært dårlig stand funnet på den franske øya Reunion i Indiahavet. Både franske, malaysiske og australske eksperter er i sving med å analysere funnene.

En av Boeings egne inspektører er blant etterforskere som har identifisert den to meter lange klaffen som ble funnet onsdag, som en del av en 777-vinge, sier en amerikansk tjenestemann til nyhetsbyrået AP.

Havstrømmene kan ha ført vrakresten fra flyet langt av gårde fra et opprinnelig ulykkessted, påpeker havforskere. Kun ett Boeing-fly av typen 777 er antatt å ha forulykket sør for ekvator, nemlig MH370.

Nøler

Pårørende holder seg avventende til de nye opplysningene.

- Det kommer ikke fra en offisielt bekreftet kilde. Jeg tviler på at det stemmer, sier kinesiske Liu Dongliang, som hadde broren med i flyet som forsvant ifjor.

Malaysia Airlines-flygingen MH370 forsvant etter avgang fra Kuala Lumpur i Malaysia i mars ifjor. Målet for flygingen var Beijing, og det er fortsatt et stort mysterium hva som skjedde i timene etter avgang.

Det ble ikke oppfanget noe nødsignal fra Boeing 777-maskinen, som hadde 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. I januar erklærte malaysiske myndigheter at alle om bord antas å være omkommet.

Satellittdata har indikert at flyet satte kursen rett sørover etter å ha avveket fra ruten mellom Kuala Lumpur og Beijing.

Strømmer

Letingen etter flyet er etter hvert blitt ledet av Australia, som har gjennomført søk i et stort område i det sørøstlige Indiahavet, langt unna Reunion, som ligger øst for Madagaskar. Om vrakdelen viser seg å stamme fra MH370, kan det bli vanskelig å slå fast hvor strømmene har ført delen med seg fra.

- Om dette er MH370, har vraket vært i vannet i godt over ett år. Den kan ha beveget seg så langt at det ikke vil gjøre det enklere å stedfeste nøyaktig hvor flyet er, sier Australias visestatsminister Warren Truss.

Men vingedelen er trolig merket med delnummer som kan spores, slik at opphavet i det minste kan fastslås. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.