Det vil ikke komme som noen overraskelse om vingedelen identifiseres til å komme fra det forsvunne passasjerflyet fra Malaysia Airlines. Ingen andre Boeing 777-fly er savnet, men den endelige bestemmelsen er en omstendelig prosess.

Det første ekspertene vil lete etter er et produksjonsnummer, men også en forklaring på hvorfor en så stor del har kunnet forbli intakt etter en eventuell styrt.

Flight MH370 forsvant 8. mars i fjor da den av uforklarlige grunner brøt den oppsatte kursen fra Kuala Lumpur til Beijing og styrte ut over havet. Deretter ble alt stille. Forsvinningen utløste en internasjonal leteaksjon av enormt omfang, men flyet ble ikke funnet.

I januar i år erklærte malaysiske myndigheter at de 239 om bord måtte anses som omkommet.

Flydelen skal undergå nitid gransking i en avansert laboratorium i flybyen Toulouse, der Airbus har sitt hovedkvarter. Den svære kassen som inneholder den to meter lange vingedelen, skal åpnes onsdag ettermiddag, opplyser en fransk kilde.

Franske og malaysiske eksperter vil delta, i nærvær av representanter fra Boeing og fra Kina, landet som mistet flest statsborgere i forsvinningen. Det er uklart om det allerede onsdag vil bli kunngjort hvor vingedelen stammer fra. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.