Den tyske påtalemyndigheten sier etterforskerne først vil gå gjennom tilgjengelig informasjon om saken, og se på saker som privatpersoner allerede har rettet mot selskapet.

– Det kan også bli aktuelt å etterforske ansatte på ledernivå i Volkswagen, heter det i uttalelsen.

Selskapet har innrømmet å ha installert programvare i dieselbiler fra Volkswagen og Audi som får dem til å virke mer miljøvennlige enn de egentlig er.

Kan miste jobben

Onsdag møtes Volkswagens forretningsutvalg for å diskutere skandalen. På møtet skal toppsjef Martin Winterkorn forklare seg.

Et viktig tema blir om Winterkorn visste at det fantes et opplegg som skulle lure utslippsmyndigheter og kunder til å tro at selskapets dieselmotorer slipper ut mindre miljøgifter enn hva som er tilfelle, opplyser en ikke navngitt kilde til Bloomberg.

Winterkorns kontrakt skulle i utgangspunktet fornyes når den utløper fredag. Men styret er nå i en vanskelig situasjon, der de må ta stilling til sjefens framtid i selskapet før de får kartlagt hans rolle i skandalen, sier en kilde nær styret til Reuters.

Selv viser sjefen ingen tegn til å ville gi seg, og han lover å samarbeide i utredningen av saken.

I forretningsutvalget sitter blant andre Wolfgang Porsche fra familien som har aksjemajoritet i VW. Også den mektige fagforeningslederen Bernd Osterloh samt Stephan Weil, som i kraft av sin stilling som delstatsminister i Niedersachsen har en særskilt vetorett i selskapet, er med i utvalget.

Visste om unøyaktigheter

I sommer gjorde partiet De grønne regjeringen oppmerksom på at det var forskjell på testresultater og faktiske utslipp fra tyskproduserte biler. Regjeringen svarte at de var klar over dette, og at regelverket ville bli skjerpet.

Avisen Die Welt skriver at svaret nærmest er å anse som en erkjennelse av at myndighetene visste om jukset, men det avviser transportdepartementet.

– Det var ingen kunnskap hos oss om bruken av utslippskontrollerende teknologi, sier en departementstalsmann.

Tysklands økonomidepartement sier onsdag at bilindustrien er en bærebjelke i den tyske økonomien, og at det ikke er noen grunn til å tro at det ikke vil være tilfelle også i framtiden.

– Vi har ingen grunn til å tvile på at Volkswagen vil gjøre det de kan for å rydde opp, sier en talskvinne for departementet.

Etter over to dager med kraftig fall på børsen, snudde VW-aksjen onsdag. På ettermiddagen så aksjen ut til å ha stabilisert seg med en oppgang på 4 prosent fra handelsstart. Mandag og tirsdag falt aksjen henholdsvis 18,6 og 19,8 prosent på børsen.

Les alt om Volkswagen-jukset her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.