Ved bruke aluminium i stedet for stål kan bilprodusentene nemlig få ned vekten på bilene og dermed også senke drivstofforbruket.

– Det er ennå tidlig å si noe om hva utslippsskandalen vil bety rent konkret, men det er ikke tvil om at økt bruk av aluminium er en god løsning for bilselskaper som jakter på lavere utslipp fra bilene de produserer, sier informasjonssjef i Hydro, Øyvind Breivik, til Adresseavisen.

– Derfor kan dette faktisk resultere i ytterligere økt aluminiumsetterspørsel fra transportsektoren, fortsetter han.

Hydro venter at etterspørselen etter aluminium vil øke med mellom 25 og 40 prosent fram mot 2020. Breivik medgir at metallprisene for tiden er lavere enn hva Hydro helst skulle ha sett, men er optimist med tanke på årene som kommer.

– I et lengre perspektiv er det ikke tvil om at verden trenger mye mer aluminium, blant annet for at bilene vi kjører skal bli lettere og slippe ut mindre CO2. Derfor har vi klokkertro på framtiden for våre produksjon, sier han.

Volkswagen-skandalen slo ned som en bombe da det i september ble kjent at selskapet har brukt utstyr som manipulerer utslippstestene for rundt 11 millioner dieselbiler. Bilgiganten etterforskes i en rekke land etter miljøjukset.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: VW innrømmer utslippsjuks med 8 millioner biler i EU

 
Snart kan du få betalt for å parkere ved flyplassen