Mange er raske med å klage på flyselskapene hvis reiseplanene ikke går som forventet.

Frem til midten av desember hadde den statlige Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i Sverige mottatt 1.229 klager på ruteflyselskaper, skriver DI.se.

ARN tilsvarer den norske Transportklagenemnda, som til sammenligning mottok 1.285 klager ifjor fra norske flypassasjerer.

Flest klager i år - flest ifjor

Med 297 klager er Norwegian det flyselskapet som passasjerene klaget klart mest på i Sverige i år.  Det skyldes blant annet pilotstreik og problemer med Dreamliner-flyene fra Boeing.

Men også i 2014 toppet Norwegian klagestatistikken i Sverige med totalt 347 klager.

Nest flest klager i Sverige fikk SAS med 182, mot 150 året før.

På de neste plassene fulgte ifølge DI.se Lufthansa (61 klager), Wizz Air Hungary (47), Turkish Airlines (43), Ryanair (34) og Finnair (31). Hadde klageoversikten vært sortert etter antall klager i forhold til antall flyvninger ville trolig rekkefølgen blitt en annen.


Les også: - Det er en betydelig svekkelse i antall «big spenders»

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.