Hong Kong har i tiår vært Asias fremste shoppingby med priser som har ligget betydelig lavere enn i resten av Asia. De siste 15 årene har nyrike kinesere flokket til byen for å handle internasjonale merkevarer til priser til rundt halvparten av i Kina.

Bekymret reiselivssektor

Den tidligere britiske kolonien har i mange år vært første stopp for kinesere som har fått sitt første pass, og ønsker å oppleve en internasjonal by for første gang. Moderne kjøpesentre, blinkende neonlys og internasjonale merkevarer lokket dem til å åpne lommebøkene.

Kina har endret seg – og det har også forbrukerne som har tilgang til de samme produktene i hjembyene. Kinesere har foretatt over 120 millioner utenlandsreiser i år. De foretrekker å reise til nye land og byer – Japan, Europa og USA er blitt lettere tilgjengelig.

Antall kinesere som besøkte Hong Kong i november falt med 15,4 prosent. Ikke siden utbruddet av lungesykdommen Sars for 12–13 år siden har det vært en så stor reduksjon i kinesere til byen. Detaljomsetningen har falt med 2,7 prosent hittil i år – mer enn under Sars-epidemien.

Reiselivssektoren i Hong Kong er bekymret.

– For luksusmarkedet er ikke Hong Kong attraktivt. Det haster med å skape en ny markedsføringskampanje for å omgjøre Hong Kong til en dynamisk, spennende og relevant moderne by, sier konsernsjef Clement Kwok hos The Hong Kong & Shanghai Hotels, som eier luksushoteller i finansbyen, til Wall Street Journal.

Rammer europeisk luksus

Turister kommer til Hong Kong for å handle internasjonale merkenavn – til priser som vanligvis har ligget langt under hva de selges for å hjemlandene. I Kina har det vært høye avgifter på importerte luksusprodukter.

Hong Kong-dollaren er direkte knyttet opp mot amerikanske dollar. En sterk dollar gjør det dyrere å shoppe i Hong Kong for turister med valutaer fra Europa, Japan og Sørøst-Asia – og Kina, hvor valutaen har svekket seg mot dollar.

Europeiske produsenter av luksusmerkenavn er hardt rammet av svakere handel ved kjøpesentrene i Hong Kong. Chanel har svart med å redusere prisene i Hong Kong og Kina.

Klokkeeksporten fra Sveits til hele verden falt med 5,5 prosent i november. Ifølge Federation of the Swiss Watch Industry falt salget av klokker i Hong Kong med 38,5 prosent. Patek Philippe har nedjustert prisene.

Storavisen South China Morning Post karakteriserer det som en «krise på Nathan Road» – Hong Kongs mest kjente shoppinggate.

– Vi har ikke hatt en cent i fortjeneste siden vi åpnet for to år siden. Tidligere kjøpte fastlandsturister helseprodukter. Nå kjøper de melkepulver. Omsetningen har falt med en tredjedel, sier butikkeier Hui til avisen.

Fall i leieprisene

Leieprisene for butikklokaler har falt med 30 prosent i 2015, ifølge Colliers International. Det forventes at prisene vil falle med minst 15 prosent i 2016.

– Enkelte venter med nye investeringer i forventninger om at flere utsalg vil bli tvunget til å stenge etter kinesisk nyttår. Da vil det være mulig å presse prisene fra eierne lavere, sier eiendomsanalytiker Helen Mak hos Colliers International til South China Morning Post.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.