Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kina øker sine oljelagre kraftig. På bildet er det radet opp med oljefat på PetroChinas oljerafinneri i Lanzhou. Foto: Stringer China out/Reuters/NTB scanpix
Kina øker sine oljelagre kraftig. På bildet er det radet opp med oljefat på PetroChinas oljerafinneri i Lanzhou. Foto: Stringer China out/Reuters/NTB scanpix les mer

Asia i dag

Asia i dag: Kina femdobler oljelagrene under oljekrisen

Kina har satt nye importrekorder av olje i år. Det bygges nye, store lagringsanlegg for olje i Kina. Små oljeraffinerier øker importen kraftig – og eksporterer drivstoff til asiatiske land.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

De siste månedene har den gjennomsnittlige oljeimporten til Kina ligget på nesten 7,4 millioner fat daglig. I første kvartal ble det importert 91,1 millioner tonn råolje – 13 prosent høyere enn i fjor. Nesten 30 mindre oljeraffinerier har søkt om å få øke oljeimporten – og fått ja.

Større enn USA

Fortsetter denne veksten, slik mange energieksperter tror, vil Kina i løpet av året gå forbi USA som verdens største oljeimportør i løpet av året. I fjor importerte USA i gjennomsnitt 7,37 millioner fat daglig, ifølge offisielle statistikker fra Energy Information Administration.

Det største problemet for de kinesiske energiselskapene er kapasitet. I april var det inntil 30 dagers ventetid for oljetankere å legge inn til havnene i Shandong-provinsen, hvor de fleste mindre oljeraffineriene holder til, ifølge en rapport fra Energy Aspects.

Parallelt med å la mindre produsenter få konkurrere med de statseide, dominerende energiselskapene er Kina i ferd med å bygge opp større strategiske reserver med olje. I motsetning til USA, som ukentlig oppgir hvor store oljelagre de har, er dette statshemmeligheter i Kina.

«Råoljeimporten til Kina de neste årene vil ikke bare bli bestemt av den innenlandske etterspørselen av drivstoff som bensin og diesel, slik det har vært de siste tiårene. Importbehovet vil også i stor grad bli drevet av lageroppbygging ettersom Kina bygger opp sine strategiske reserver og oljeselskapene bygger opp sine egne lagrer», skriver senioranalytiker Rosealea Yao hos Gavekal Dragonomics i en ny rapport.

Begrenset vekst

Ifølge analyseselskapets prognoser vil den kinesiske forbrukeretterspørselen etter råolje øke med minst tre prosent årlig ut dette tiåret. I fjor økte den kinesiske råoljeimporten med 540000 fat daglig i gjennomsnitt. Rundt 250000 fat av dette gikk til lageroppbygging.

Kinesiske myndigheter har bekreftet at de ønsker å øke strategiske lagerbeholdninger, men ingen vet med sikkerhet hvor stor disse er.

National Development and Reform Commission, som er ansvarlig for den kinesiske økonomien, sa for 18 måneder siden at den første fasen med en lagerkapasitet på mellom 90 og 100 millioner fat var ferdigstilt. Gavekal Dragonomics tror at tredje fase, som skal stå ferdig i 2020, vil ha en lagringskapasitet på mellom 500 og 600 millioner fat.

«Sett i lys av hvor lav oljeprisen har vært er det sannsynlig at fase to er ferdig og at fase tre er under arbeid. Det er mulig at den kinesiske lagringskapasiteten i de strategiske oljereservene var på 229 millioner fat ved slutten av 2015», skriver Rosealea Yao.

I tillegg kommer rene kommersielle oljereserver fra oljeselskaper og oljeraffinerier. Disse har ikke økt like raskt som de strategiske reservene, men ligger sannsynligvis på 328 millioner fat i 2016 og vil øke til 342 millioner fat i 2017.

Hun tror at Kina kan ha lagringskapasitet på 840 millioner fat olje allerede i 2017. Denne kapasiteten er i ferd med å nås. Hun tror at de kinesiske råoljelagrene vil bli tilført 230 millioner fat i 2016.

«Implikasjonene av alt dette er at det er begrenset rom for at den kinesiske importen av olje øker fra dagens nivå», skriver hun.

Usikkerhet

Det er stor usikkerhet rundt hvor store lagerbeholdningene er, hvor mye Kina produserer fra egne felt og det reelle forbruket. Kinesiske raffinerier er blitt storeksportører av bensin og diesel til andre asiatiske land.

Hun påpeker at det er flere begrensninger til disse anslagene – både når det gjelder total lagringskapasitet og fyllingsgrad, innenlands produksjon og eksport.

«Disse forholdene kan utsette tidspunktet for når veksten i den kinesiske oljeimporten stopper opp, men ikke på ubestemt tid. På et tidspunkt i løpet av de neste to til tre årene vil Kinas råvareimport være dømt til å nå et midlertidig platå hvor det er stopp», skriver Rosealea Yao hos Gavekal Dragonomics.

Den siste oversikten fra oljeserviceselskapet Baker Hughes viser at det ikke har vært færre aktive oljerigger i drift i USA siden november 2009. Den siste uken falt antall oljerigger med 11 til 332.

Antall gassrigger i drift har aldri vært lavere (basert på statistikker som går tilbake til 1980-tallet).

 

Markedene

De fleste asiatiske finansmarkedene holder stengt på mandag på grunn av at 1. mai havnet på en helligdag i år.

Tokyo-børsen leder nedgangen etter at sentralbanken før helgen bestemte seg for ikke å komme med nye støttetiltak. Analytikere mener at Bank of Japan er i ferd med å gå tom for ammunisjon.

Den japanske valutaen har styrket seg med nesten 13 prosent mot amerikanske dollar på tre måneder.

Den japanske airbagprodusenten Takata har falt med 10,3 prosent ved Tokyo-børsen. Ifølge Bloomberg kan 100 millioner biler være berørt av skandalen hvor det har vært en rekke dødsfall fra airbager som utløses feil og hvor plastbiter treffer sjåfør og passasjerer.

 

Hold deg oppdatert på DN Investor

Anbefalt av DNtv:

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør