– Det kan bli katastrofe, sier George Chabert, franskmann og professor ved Institutt for historiske studier ved NTNU i Trondheim.

Streiker gjør at en rekke tog og offentlig transport står, og bensinmangelen begynner å bli prekær på grunn av en langvarig streik ved raffineriene.

Til helgen, samtidig som årets største idrettsarrangement starter, har pilotene i Air France-KLM varslet streik.

Samtidig oversvømmes store deler av Frankrike av flom. På toppen av alt dette kommer terrortrusselen, som gjør at særlig amerikanerne i år dropper sommerferien i Frankrike.

Harde fronter

Hele denne våren har vært preget av til dels voldsomme demonstrasjoner, blokader og streiker i protest mot president François Hollande og sosialistregjeringens forslag om innstramninger i arbeidslovene. Det skal blant annet bli enklere å hyre folk på midlertidige kontrakter, lettere å si opp folk, lettere å pålegge overtid og lønningene skal ned.

Hollandes modell er Tyskland og Norden, som på mange områder har et mye mer fleksibelt arbeidsmarked enn Frankrike.

Håpet er å få fart på sysselsettingen og få ned arbeidsledigheten, som har bitt seg fast på over ti prosent.

Opposisjonen vil gå enda lenger, og avskaffe den omstridte 35-timersuken, heve den generelle pensjonsalderen fra 62 til 65 år og kutte kraftig i offentlige budsjetter, blant annet ved å sparke 250.000 offentlig ansatte.

Det er særlig de mektige franske fagforeningene og studentene som protesterer heftigst mot innstramningene. Forgjeves, ifølge professor Chabert.

– Hollande kan ikke trekke de nye lovene, da vil han miste den lille troverdigheten han har igjen. Det ville være et politisk selvmord av en politiker som alt er nesten død, sier Chabert.

Han mener Hollandes halmstrå nå er å true med at «det blir mye verre med høyresiden». Forslagene om enda sterkere innstramninger fra senatet, der de borgerlige har flertall, beskriver Chabert derfor som en «kjærkommen gave til Hollande».

Har mistet arbeiderklassen

Men han mener Hollande trenger mer enn en mild gave fra de borgerlige for å bli gjenvalgt neste år. Hollande er den mest upopulære sittende franske presidenten, og ifølge ferske meningsmålinger får Sosialistpartiet nå ned mot ti prosent oppslutning.

Professor George Chabert ved Institutt for historiske studier, NTNU.
Professor George Chabert ved Institutt for historiske studier, NTNU.
– Hollande og Sosialistpartiet har tapt arbeiderklassen. Det er full skilsmisse, sier Chabert.

Han påpeker samtidig det paradoksale i at siden François Mitterrand ble president tidlig på 1980-tallet, er det Sosialistpartiet som har gjennomført privatiseringer og liberaliseringer.

– Sosialistpartiet har gjennomført reformer de borgerlige bare kunne drømme om å få til, sier Chabert.

Men han tror det kan komme til et slags forlik mellom regjeringen og fagforeningene ganske snart.

– Fotball er populært, og fagforeningene begynner også å gå lei. Mitt tips er at det kommer en avtale som gjør at ingen taper helt ansikt, sier Chabert.

Negativt fremover

NTNU-professoren er ikke optimist for fremtiden i Frankrike, uavhengig av streiker eller ikke under fotball-EM.

– Vi står foran et meget negativt presidentvalg. Hollande er en katastrofe, og skulle han mot alle odds bli valgt, vil han være svekket og paralysert. Det samme gjelder høyresiden, som uansett kandidat vil få et svakt mandat, sier Chabert.

På høyresiden i partiet Republikanerne står kampen om å bli nominert mellom to veteraner, tidligere president Nicolas Sarkozy og Alain Juppé, tidligere stats- og utenriksminister, nå ordfører i Bordeaux.

Juppé leder i dag på meningsmålingene, men ingen tør helt å avskrive Sarkozy som i kraft av sin posisjon som partileder har et godt grep om Republikanerne.

 

LES OGSÅ OM:

Gutteklubben Grei har fått konkurranse av Kvinneklubben hjerte, hjerte, fineste: Kvinneklubben «Fineste du!» dnPlus

Når eldre arbeidstakere er mindre produktive: Vil kutte seniorenes lønn dnPlus

Typisk damer å være vanskelig å like? Toppdamer og kvinnekortet dnPlus  

Vinner Follo-jobber:  Kjøper norsk arbeidskraft dnPlus  

Vurderer å flytte langrutene fra Oslo: Vurderer å rømme fra flyavgiften dnPlus

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.