Nå ser det ut til at den akutte krisen kan ha fått en løsning. Ett av skipene har allerede losset varene sine i Long Beach i California, opplyste selskapet tirsdag. Ett annet fartøy skal gjøre det samme i løpet av dagen.

Så sent som i helgen var det uklart hva som ville skje med 93 av selskapets skip. Varer til en verdi av 116 milliarder kroner fløt rundt på havet uten mulighet for lossing.

Årsaken var at det sørkoreanske konteinerrederiet ikke klarte å skaffe penger til å betale for lossingen og andre havnetjenester. Selskapet søkte om konkursbeskyttelse i slutten av august.

Les også:
Varer for milliarder strandet: USA åpner for lossing av fire skip
Varer for over 100 milliarder på avveie
Asia i dag: Konkurs setter julehandelen i fare

– Spøkelsesskip

Selskapets styreformann Cho Yang-ho har nå personlig bidratt med en sum tilsvarende 300 millioner kroner. En tidligere styreformann har spyttet i 75 millioner kroner, ifølge nyhetsbyrået AP. Pengene skal brukes til å betale for lossingen av skipene som er blitt nektet å legge til kai.

Hanjin Shipping befinner seg på listen over verdens ti største shippingselskaper. Mannskapene på flere av selskapets skip varslet i forrige uke at de var i ferd med å gå tomme for mat og drikkevann i internasjonalt farvann.

– Fatøyene våre kan ende opp som spøkelsesskip, sa fagforeningslederen Kim Ho-kyung til nyhetsbyrået Bloomberg.

Den britiske kunstneren Rebecca Moss, som tilfeldigvis er om bord i ett av skipene, ga følgende beskrivelse av situasjonen i en epost til avisa Windsor Star:

«Nå flyter vi fram og tilbake, hver dag smelter sammen med den forrige. Vi svever i tid og rom. Kapitalstrømmen er for øyeblikket stanset».

Julehandelen

Også Hanjin-skip utenfor Japan og Storbritannia vil få mulighet til å gå til land som følge av at selskapet er blitt tilført friske midler.

Kapteinen på et skip utenfor Japan opplyste allerede i forrige uke at han hadde fått lov til å legge til kai for å losse. Men betingelsen var at han raskt dro til sjøs igjen etterpå. En forespørsel om nye forsyninger av mat og drikkevann til mannskapet ble avvist.

Mange av Hanjins skip er lastet med varer som skal selges i USA etter høytiden thanksgiving og før jul. Konteiner-krisen har derfor skapt bekymring for hvordan det vil gå med julehandelen.

Bakgrunnen for konkursen er problemer i den internasjonale shippingnæringen som har pågått helt siden finanskrisen i 2008. I tillegg har konteinerskipene blitt større, noe som har ført til overkapasitet.

Følg markedene med DN Investor

Anbefalt fra DNtv:

Her er den første iphonen uten plugg
Da Apple viste fram iPhone 7 onsdag kveld, skjedde det som har vært diskutert og fryktet blant enkelte i forkant. Selskapet har nemlig bestemt seg for å fjerne muligheten for å koble til hodetelefoner via minijack på den neste iPhonen.
01:29
Publisert:
 

- Tenk deg om før du låner til pipa
DNs Bård Bjerkholt kommenterer boligprisene.
03:31
Publisert:

«Finansredaksjonen» går denne uken i dybden på boligmarkedet, der det kun er spekulantene som vinner. Det er mulig vi nærmer oss et «Minsky moment» i boligmarkedet, mener DNs Terje Erikstad. Hør hva det vil innebære i ukens podcast, der også DNs journalist Marte Ramuz Eriksen og kommentator Bård Bjerkholt deltar.

Får du ikke opp episoden? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Hva synes du om finansredaksjonen? Gi oss tilbakemelding: mre@dn.no.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.