Renault er en svært liten aktør på det norske markedet og solgte kun 889 biler ifjor. Håpet er nok å sikre seg en andel av det raskt voksende elbilmarkedet med lille Zoe. Det startet ikke så bra. Først måtte nemlig importøren overtale fabrikken til å ikke gjennomføre planen om å leie batteriene ut til kunden. Etter å ha klart det, var grunnen beredt til å sikre suksess

Det er nemlig mye som taler til fordel for denne nye modellen. Den ser strøken ut, på grensen til søt. Her er ingen underlige vinkler eller kanter, men en helhetlig ganske avrundet design som står i stil med andre modeller fra det franske merket.

Kjøremessig er den også helt på høyde med andre populære elbiler – som bestselgeren og konsernfetter Nissan Leaf. Den er det hittil i år solgt nesten fem ganger så mange av som Renaults samlede salg. Ikke rart Renault vil hive seg på denne bølgen.

Oslo, 20.01.2014: Renault har hatt like problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene og lanserer e-bilen om noen måneder.
Oslo, 20.01.2014: Renault har hatt like problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene og lanserer e-bilen om noen måneder. (Foto: Aleksander Nordahl)
I tillegg har Zoe en oppgitt rekkevidde på 21 mil, noe som er lengre enn de andre bilene på markedet. Når Zoe også har mulighet for å lade raskere enn de fleste andre biler på markedet og har en riktig så tiltalende pris, burde den være som skapt for Norge.

Problemet er bare at Renault Zoe har en for god innebygget lader for det norske strømnettet. Det fører til at rekkevidden blir halvert. For man kan ikke kjøre Zoe hvor som helst og plugge den inn i et hvilket som helst strømuttak. Med på kjøpet følger en veggboks for hjemmemontering og eventuelt en transformator som gjør om strømmen til 400 volt og sørger for en jording som bilen tåler. Dermed kan bilen lades på to timer, men man er avhengig av å ikke kjøre lenger enn at man kommer seg hjem igjen.

Oslo, 20.01.2014: Renault har hatt like problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene og lanserer e-bilen om noen måneder.
Oslo, 20.01.2014: Renault har hatt like problemer som Tesla med sin nye elbil Renault Zoe. De har nå løst de tekniske problemene og lanserer e-bilen om noen måneder. (Foto: Aleksander Nordahl)
Ladepunktene på elbilparkeringsplassene rundt om i landet fungerer ikke for denne bilen, heller ikke vegguttak der andre elbiler kan plugges inn. Zoe er ikke skapt for det særnorske strømnettet. En kan understreke så mye man vil at det er sikker og stabil lading, men undertegnedes erfaring med elbil tilsier at man setter pris på å lade dit man drar, fremfor å måtte dra dit for å lade. Renault har imidlertid tatt noe av ansvaret selv, og bygger sammen med Nissan ladere utenfor mellom 50–65 Kiwi-butikker.

Hvis rekkevidde er elbilers handicap, fremstår denne bilen dessverre som multihandicappet. Så inntil utbyggingen av ny ladeinfrastruktur skyter fart, eller Renault bygger inn en transformator i bilen, er det stor fare for at den forblir i fetteren Leafs skygge.

VIDEO - ZOE biltest
00:00
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.