Man skal holde tungen rett i munnen når det snakkes om den omfattende modellrekken til BMW. Det virker som det kommer en ny modell fra merket nesten hver måned. Vi har etterhvert blitt vant til både 1-, 3-, 5- og 7-serien. 6-serien er ikke så ofte å se her til lands, til gjengjeld er de fleste X-modellene et hyppig skue. Etterhvert har BMW også lansert en i-serie med elbilen i3 i spissen. Tidligere i år kom 2-serien, en mer sporty og påkostet todørsutgave av 1-serien. For en liten stund siden kom også 4-serien, som forholder seg tilsvarende til 3-serien som 2-serien til 1-serien, eller 6-serien til 5-serien for den saks skyld. Her kan det fort gå i surr.

For å gjøre den lange serien kort: 4-serie Gran Coupé er enda en avart: En firedørsversjon av 4-serie Coupé. I praksis blir den da en slags mer elegant versjon av 3-serien. Lengden og akselavstanden er nemlig den samme. Det er også motoren og drivverket. Slikt blir det synergi­effekter av, og det hjalp BMW til å selge nesten to millioner biler ifjor, og ende som det største såkalte premium-merket. I motsetning til restauranter der Hellstrøm rydder i menyen, er det åpenbart at BMW tjener gode penger på taktikken om å ha en meny som inneholder alt. Og da menes alt: I 3-serie-menyen, kan man velge mellom 204 retter bare der.

Hva så med bilen? Joda, BMWs strategi er smart. 4-serien skal være mer eksklusiv enn 3-serien, og helt på topp kommer Gran Coupé. Det betyr en merpris fra tilsvarende motoriserte 3-serie sedan på 70.000 kroner. Og rent utseende­messig er det kanskje verdt det.

For vi vet allerede at 3-serien er en av de mest kjøreglade og gode bilene i dette segmentet. For de mer jålete blant oss, faller dermed 4 Gran Coupé svært godt i smak. Her har designerne virkelig truffet blink. Sammenlignet med for eksempel 3-serie Gran Touring (enda en avart), stemmer alt med denne modellen. Og kom ikke å si at du kjøper BMW og ikke er opptatt av hvordan du tar deg ut. Der 3 GT er en grå gryterett, er 4 Gran Coupé som en lekkert dandert dessert.

Av bagasjeplass må man ofre 40 liter for det lekrere utseendet sammenlignet med 3 GT. Det er et overkommelig tap. Da blir det heller et prisspørsmål om den er verd 15.000 kroner mer. For ikke å snakke om 40.000 kroner mer enn 3-serie stasjonsvogn, som altså koster 30.000 kroner mer enn 3-serie sedan. Er det rart BMW ifjor hadde en driftsmargin på nesten ti prosent?

På veien imponerer nok en gang BMWs automatgirkasse som med sine åtte trinn opptrer som en tenkende enhet. Og i motsetning til mange andre biler, maser den heller ikke. Selv i sport blir det ikke ubehagelig høye turtall. Den to liter store dieselmotoren er en velkjent og solid pakke som sammen med firehjulsdriften sørger for en passelig dose sportslighet, noe man forventer i en bil med logoen fra Bayerische Motoren Werke. Uten at det blir hinsides dyrt.

BMW kommer nærmere og nærmere målet om at det skal finnes en modell i ethvert segment, uansett hvor lite eller stort det er. 4-serien Gran Coupé er en nykomling som ikke gjør skam på familieryktet som kjøreglad og dynamisk, men samtidig klarer å være pen i tøyet.

I den omfattende menyen fra BMW er 4-serie Gran Coupé den retten som tenner sulten mest.

 

Les også

BMW-fører er de farligste bak rattet

Denne BMW-en er fortsatt best i klassen

- Nå blir elbiler sexy(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.