De tyske bilmerkene konkurrerer hardt om å penetrere alle tenkelige og utenkelige hulrom i biluniversets markedssegmenter. Mens man før kanskje hadde tre forskjellige modeller å velge mellom fra De Tre Store, tilbyr Mercedes i dag rundt 24 derivater av diverse modeller, BMW 34 og Audi 10.000. Dette fører også til at når et merke lanserer et eller annet tullball, så tar det ikke langt tid før konkurrentene dilter etter.

BMW 2 Active Tourer er i så måte et noe sent svar på Mercedes’ B-klasse. Visste man ikke bedre kunne man kanskje tro at de var bygd ved samme fabrikk. DN fikk ved en inkurie rikelig tid til å kjøre begge bilene under BMWs tysk-østerrikske testarrangement, og konklusjonen er at bilene har mer til felles enn det som skiller dem.

Det som imidlertid er det mest dramatiske denne gangen, er BMWs brudd med historien. Horst Tappert ville nok snudd seg i graven hvis han visste at BMW i fullt alvor lanserte en bil med forhjulsdrift. Rotasjonen ville nok økt i frekvens hvis han i tillegg fikk vite at det dreier seg om en «minivan» med et kronglete navn som til alt overmål kan leveres med tresylindret motor. Hvordan er det mulig?

LUFTIG. God sittehøyde, store døråpninger, et friskt interiørdesign og svært god kupéplass.
LUFTIG. God sittehøyde, store døråpninger, et friskt interiørdesign og svært god kupéplass. (Foto: Dagens N¾ringsliv)
Jo. Svaret er selvfølgelig at markedsavdelingen i BMW har forstått at det kan være mulig å bruke BMWs eminente merkevarenavn på et produkt som appellerer til noe annet enn den sedvanlige pengesterke og passe sympatiske kundegruppen. Og BMW 2 Active Tourer løser denne oppgaven bra. Til tross for at det dreier seg om en BMW med sterke paralleller til bilverdens antikrist, er det en ganske bra og praktisk bil vi har med å gjøre.

LANGTRANSPORT. Forsetet kan legges ned for turen hjem fra Ikea.
LANGTRANSPORT. Forsetet kan legges ned for turen hjem fra Ikea. (Foto: Dagens N¾ringsliv)
Motorene går fra den sedvanlige firesylindrede dieselmotoren til noen små turbofiserte bensinmotorer. Den minste er en helt ny motor med bare tre sylindre. Den er så ny at den heller ikke var tilgjengelig for test denne gangen. DN kjørte derfor en dieselvariant samt toppmodellen med et par hundre hestekrefter – uten at noen av motorene markerte seg.

Eksteriøret er preget av at bilen er en godslig, rund og uformelig klump som har fått pådyttet en rekke av BMWs signaturelementer som distinkte langsgående linjer og geometriske BMW-vinkler. Bilen ser desidert best ut forfra. Fra andre vinkler er det vanskelig å skjule at det dreier seg om en uformelig minivan.

Innvendig har BMWs nye interiørdesign brutt opp den noe mer nøkterne fortiden med et svært så moderne formspråk med lyseffekter. Kombinasjoner mellom billig og dyr plast, skinn og noe som muligens kan ha vært metall. Med panoramatak, svært luftig og romslig kupé samt en høytliggende sitteposisjon, oppleves livet bak rattet ganske så trivelig.

Så over til de store problemene. Hvor har det blitt av bakhjulsdriften? Og hvor er rekkesekseren? Alle oss stokk konservative BMW-purister får jo åndenød av å lese spesifikasjonene til en bil som dette. Men heldigvis har det store gross av befolkningen latt seg henlede av en befriende historieløshet. De lever helt greit med både små motorer og forhjulsdrift. De aller fleste som denne bilen er innrettet mot, aner uansett ikke hva forskjellige fremdriftsprinsipper vil si, og langt mindre hvilken estetisk nytelse en rekkesekser gir. At bilen også kommer i en lengre utgave neste år med rom for syv seter samt at firehjulsdrift vil bli tilgjengelig, borger for at dette kommer til å bli et vanlig syn utenfor møblerte norske hjem.

Den direkte konkurransen i dette segmentet for BMWs aktive stasjonsvogn er flere. Nevnte Mercedes B-klasse er et supert alternativ, dog med et noe mer konservativt og tristere interiør til en stivere pris. Ford C-Max kjører svært godt, mens Golf Sportsvan sannsynligvis er den skarpeste konkurrenten.

Hva blir så dommen over BMWs lefling med den mørke siden? BMW har levert en bra bil, men samtidig varslet en strategisk retningsendring. Hva blir så det neste? Visste man ikke bedre kunne det fort bli en liten, stygg elbil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.