TRANGT. Korte ben er et must om du skal sitte komfortabelt i baksetene i en Toyota Aygo.
TRANGT. Korte ben er et must om du skal sitte komfortabelt i baksetene i en Toyota Aygo.
På den japansk-europeiske forbrødringens cv står bybiltrillingene Aygo, C1 og 108 fra henholdsvis Toyota, Citroën og Peugeot, høyt oppe.

Den lille tassen med de tre ansiktene bygges for det europeiske markedet på en fabrikk i Tsjekkia, og kom på markedet første gang i 2005. Siden den gang har Aygo solgt relativt bra til norske bilkunder, som tradisjonelt sett ikke har vært spesielt ivrige på minibiler.

Men det var inntil enkelte minibiler kom med elektrisk motor. Siden er det norske salget blitt fullstendig dominert av slike biler.

Toyota har tidligere sagt at de aldri mer skal lage en kjedelig bil. Med slagord som «Go fun yourself» og en heftig lakkpalett har bilprodusenten en plan om at den fornyede Aygo skal tiltrekke seg flere unge kunder.

«Orange twist» heter fargen på vår godt synlige testbil, og i en bilverden med 50 shades of grey som standard fargepalett kan dens ytre ihvertfall ikke kalles kjedelig.

ENKELT. Du skal lide av langt fremskreden teknoangst for ikke å finne ut av funksjonene bak rattet i nye Toyota Aygo.
ENKELT. Du skal lide av langt fremskreden teknoangst for ikke å finne ut av funksjonene bak rattet i nye Toyota Aygo. (Foto: Mikaela Berg)
Vår testbil er av den behagelig velutstyrte varianten. Nøkkelløs åpning og start er noe man ikke forventer i denne klassen. Bak rattet skal du lide av langt fremskreden teknovegring om du ikke skal finne ut av ting. Multimediesystemet og dab-radioen er forbilledlig enkle å betjene.

Plassmessig så tyder det meste i denne bilen på at den er beregnet for kortere turer. Benplassen foran er bra. I de to baksetene fordrer plassen korte ben og godt humør, mens et bagasjerom på størrelse med en normal koffert fordrer harde prioriteringer om turen går utenfor bomringen.

På veien er ikke bilen så ulik forgjengeren, noe som er forståelig, for dynamiske kjøreegenskaper og rå kraft er neppe det som ligger fremst i minibilkundenes hjernebark. Aygo har et velfungerende chassis som takler norsk veistandard fint. Den eneste tilgjengelige motoren er en tresylindret enliter som fungerer bra i byen, men fort blir kortpustet om du skulle forville deg inn på en landevei med stigning. Styringen virker hakket kvikkere enn før, noe som er bra. Girkassen har også fått en vellykket forbedring.

Den nye Aygo er en klar forbedring fra den forrige modellen. Spesielt er utseendet både utvendig og innvendig blitt svært tiltalende. Utstyrsmessig er det også mye man kan lære seg å like. Med Toyotas rykte og en pris som heller ikke er avskrekkende, holder det antageligvis til å hente inn noen kunder.

TRANGT. Korte ben er et must om du skal sitte komfortabelt i baksetene i en Toyota Aygo.
TRANGT. Korte ben er et must om du skal sitte komfortabelt i baksetene i en Toyota Aygo. (Foto: Mikaela Berg)
At motoren kan bli andpusten, er ikke noe tungt­­­veiende argument mot en bil i denne klassen. Da er det langt verre for Toyota Norge og salget her hjemme at bilen ikke kommer i elektrisk utgave. Det er nemlig det som er hovedgrunnen til at nordmenn kjøper bil i denne størrelsen.

Toyota hevder den ser på hybrid som fremtidens drivlinje, men det ser ikke ut som Aygo kommer til å få elektrisk hjelp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.