Radisson Blu på Gardermoen er den 500 rom store møte- og konferansegiganten like ved terminalen som helt siden årtusenskiftet har vært en av Rezidor-konsernets melkekuer. Nettopp nærheten har gjort at hotellet har kunnet ta – og fortsatt tar – en rompris ingen andre rundt Gardermoen er i nærheten av. Som oftest må man i ukedagene ut med over 2000 kroner for det billigste rommet. Det er prisen for å slippe flytog til sentrum eller taxi/shuttlebuss til omliggende hoteller.

Det er kun vel 100 meter å spasere den elendig skiltede veien til hotellresepsjonen. I resepsjonen er to av fire innsjekkingsskranker bemannet. Når den ene resepsjonisten er opptatt i en lang telefonsamtale, tar det unødvendig mye tid å sjekke inn.

Vel oppe i bomaskinens fjerde etasje er skiltingen forvirrende og gangene svært mørke. Det tildelte romet er tydeligvis i den eldre delen av hotellet. Her er det et litt slitent rutete teppe og blomstrete sengeteppe, svært dårlig luft og altfor varmt. Det tar altfor lang tid å få i gang friskluftanlegget. En bryter på veggen gjør det mulig å stille både temperatur og styrke, men effekten er dårlig. Heldigvis kan vinduet åpnes på vidt gap. Men det tar tid å skifte ut luften og få ned temperaturen. Dessuten blir det mye bråk fra veien utenfor når vinduet står åpent. Når friskluftanlegget endelig begynner å gi effekt, bråker det også. Det blir dermed en urolig natt – med åpent vindu.

Rommet forøvrig er preget av slitasje – både på møbler, skrivebord og ikke minst på dørlistene på badet som snart ikke har mer maling tilbake. På badet ligger det hår fra tidligere gjester både på gulvet og i badekaret ved den gulnede plastlisten under dusjveggen. Det er flekker både på teppe og på veggene. I luftekanalen ligger det store mengder støv, men forøvrig er faktisk renholdet OK. Det er lite støv på typiske støvsamlere over dørkarmer og skap.

I dusjen – i badekaret – vil ikke dusjhodet stå i holderen. Vannstrømmen i dusjen er svak, og det er nærmest umulig å regulere temperaturen. Det blir enten for varmt eller for kaldt. Badekaret er dessuten svært glatt i mangelen av en sklimatte.

Hotelledelsen vil muligens mene det er unfair å teste hotellet nå som alle rommene er i ferd med å bli renovert i høst. Men så lenge dette rommet leies ut – til full pris – må ledelsen tåle denne tilbakemeldingen og heller kanskje stenge av de rommene som ikke er pusset opp?

Standarden på frokosten er bedre – med nystekte egg, bacon, flere pølsealternativer, bra utvalg av pålegg, frokostblandinger og brød. Men det er altfor få aviser. Rydding av bordene går også raskt og effektivt denne morgenen, men ved utsjekk er det igjen kø.

Radisson Blu Airport Hotel havner på tredjeplass når hotellgjestene selv vurderer Gardermoen-hotellene på Tripadvisor.com. 65 prosent av de godt over 600 som har publisert sine anmeldelser mener hotellet er bra. Resten mener det er middelmådig eller verre. Både prisnivå, slitasje og renhold får pepper, noe denne testeren mener er fortjent.

Les også:

USA vil nå høyeste oljeproduksjon på 45 år

Et skrekkeksempel på hvordan en kampanje kan bomme

Slik unngår du skilsmissekrangel(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.