Med kvadratmeterpriser på omtrent det halve av Oslo blir byene en togtur fra hovedstaden stadig mer populære.

Det siste året har Sarpsborg og Fredrikstad i Østfold hatt en prisøkning på henholdsvis 6,1 og 5,2 prosent, mens Hamar og Tønsberg har hatt en økning på 5,6 og 4,4 prosent.

Til sammenligning har Oslo hatt en økning på 0,6 prosent.

Østfold-prisene har i gjennomsnitt steget 5,3 prosent det siste året, Vestfold 3,2 prosent og Buskerud 1,9 prosent.

- Dette bildet blir enda tydeligere fremover. Når Intercity-togene er på plass og leverer en akseptabel tidsbruk, tror vi at det kommer til å bli en gradvis vekst i befolkningstettheten utenfor Oslo, sier adminsstrerende direktør Terje Halvorsen i DNB Eiendom.

Kim Ydse Krogstad (39) og kona Henriette Ydse Krogstad (34) flyttet fra Oslo i 2012 for å bygge hus i Fredrikstad. Begge har beholdt jobbene i hovedstaden og pendler frem og tilbake.

- Jeg er eksepsjonelt fornøyd, og råder andre til å gjøre det samme. Om kort tid flytter faktisk et vennepar fra Oslo hit - litt lenger opp i gaten, sier han.

STØRRE PLASS: Henriette (34) og Kim Ydse Krogstad (39) valgte pendlertilværelsen og flyttet fra leiligheten i Oslo til Østfold for to år siden. Her med sønnen Kaspar (1,5) utenfor det nybygde huset i Fredrikstad.
STØRRE PLASS: Henriette (34) og Kim Ydse Krogstad (39) valgte pendlertilværelsen og flyttet fra leiligheten i Oslo til Østfold for to år siden. Her med sønnen Kaspar (1,5) utenfor det nybygde huset i Fredrikstad. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Lavere puls

Kim er selv fra Oslo, mens Henriette er oppvokst i Fredrikstad. For to år siden stod valget mellom de to hjembyene - og Hong Kong. I tillegg til kort avstand til både by og mark, ønsket de seg en større bolig.

- Da gjorde vi et valg om hva som er viktig her i livet. Vi flyttet fra en leilighet på Torshov og bygget et hus i Fredrikstad. I dag sitter vi med omtrent de samme kostnadene. Det er noe med det å få et hus, og vi trives godt med å bo på et roligere sted. Når toget passerer Råde går pulsen ned mange hakk.

Krogstad er ansatt i Making Waves, et konsulentselskap som leverer design- og tekonlogiløsninger. Som del av ledelsen har han mulighet til å jobbe hjemmefra, men velger bevisst å stille på kontoret i Oslo hver dag. Ti timer av arbeidsuken tilbringer han på regionstog.

- Jeg har behov og lyst til å være på kontoret daglig. På toget får jeg konsentrert meg, svarer på e-post og får gjort unna det jeg trenger å gjøre. Hele dagen på jobb går med til møtevirksomhet, så istedet for å jobbe hjemme på kvelden, får jeg avsluttet dagen på vei tilbake.

Krogstad omtaler tiden på toget om morgenen og ettermiddagen som «gull».

- Jeg jobber færre antall timer nå, men er mer effektiv.

Etter at sønnen Kaspar (1,5) kom til verden, har Henriette, som er journalist, bestemt seg for å jobbe som frilanser hjemmefra.

- Jeg kommer til å fortsette å pendle til Oslo i all uoverskuelig fremtid, forsikrer Kim.

Les også:  - Et veldig trykk i markedet

Mange tar kontakt

Daglig leder Jens August Larsen i Eie Eiendomsmegler i Fredrikstad blir stadig kontaktet av Osloboere som vil undersøke muligheten for en ny tilværelse - med pendling i Østfold.

- Jeg synes det har vært en økning. Det er ikke alltid at de kjøper, men mange sonderer terrenget.

Larsen tror en kombinasjon av ønsket om nærhet til relasjoner og større bolig veier tungt for mange som flytter ut av storbyen.

- Når man har vært med på prisvekst i Oslo stiller man med mer eierkapital og står friere til å få noe mer i Østfold - man får råd til noe fint. I tillegg flytter man kanskje hjem med en familie til sin familie. De fleste ønsker å ha besteforeldre i nærheten, sier han.

Venter rush

Litt lenger unna Oslo, i Sarpsborg, har også daglig leder Frode K. Eriksen i Aktiv eiendomsmegling merket at flere byfolk er villige til å flytte på seg. Han tror likevel ikke potensialet vil bli nådd for fullt ut før togene på InterCity-strekningene er på plass - etter planen i 2030.

- Etter den nye strekningen på E6 er det lettere å komme seg herfra til Oslo. Vi får stadig henvendelser, men et stort monn er det ikke. Den store pendlerverdenen er avhegngig av å ha et dobbeltspor, uten å knirke innom alle småbyene. Jeg tror presset kan bli mye, mye større, sier Eriksen.

Gode oppvekstvilkår og pris er oftest er tema når familier vurderer å ta steget til Østfold, har han inntrykk av.

- I tillegg får de et boligutvalg som kanskje er større i den gruppen de ser på, sammenlignet med Oslo hvor tempoet på boliger er et annet. Flere har også en mer fleksibel arbeidshverdag og ikke være på kontoret hele tiden. Har du mye reisevirksomhet i jobben, er det nesten det samme om du bor her eller der.

Muligheter

Daglig leder Kjell Olav Bårdseng i Notar eiendomsmegling har lenge hatt stor tro på utviklingen i Sarpsborg. For ti år siden flyttet han selv fra Lillestrøm for å starte et meglerkontor.

- Notar hadde ikke kontor i Saprpsborg da, og jeg valgte å starte et her på grunn av utviklingen.

Bårdseng tror mange som flytter «hjem» fra storbyen merker stor forskjell på prisnivået.

- Her kan du få bra enebolig, men knapt nok ha råd til en leilighet i Oslo.

Les også:

- Jeg har vel ikke noen historikk for å lansere ting jeg ikke tjener penger på

Norske sjefer kjenner det på gikta

Komikeren Rune hadde fakturaskrekk. Derfor laget han denne videoen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.