Først en avklaring: Selvsagt er det hårreisende og latterlig å kjøpe et transportmiddel til godt over to millioner kroner. Men, vi må bare slå fast at det finnes noen som gjør det, og når det kommer til den nye coupé-versjonen av Mercedes’ S-klasse, er den verdt hver krone. Selv ukyndige skjønner at to millioner kroner ikke er noen upris for dette kunstverket.

SKULPTUR. Nye Mercedes-Benz S500 Coupé er en vakker skulptur på fem meter og 2,1 tonn. Kjører godt, gjør den også.
SKULPTUR. Nye Mercedes-Benz S500 Coupé er en vakker skulptur på fem meter og 2,1 tonn. Kjører godt, gjør den også. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
For å stramme inn i modellrekken har Mercedes innlemmet CL-klassen i S-klassen med undernavnet Coupé. Ikke akkurat unaturlig, ettersom slektskapet til det ypperste fra Mercedes er åpenbart. Alle med et snev av bilhistorisk kunnskap vet at S-klassen er det beste som kommer med stjerne i grillen.

Den utvendige designen treffer så til de grader blink. Denne bilen er en skulptur på fem meter. Samtidig er den en slags legemliggjøring av skjønnheten og udyret i en og samme bil. For under det langstrakte og lekre panseret sitter det en V8-er med et potensial det lukter fugl av.

Effekten er økt med 20 hestekrefter. Det gjør bilen tre tiendedeler raskere enn forgjengeren. Selv om den er fem meter lang og veier nesten 2,1 tonn, tar det bare 4,6 sekunder å nå 100 kilometer i timen. Og den kan leveres med enda sterkere motorer ...

De massive kreftene kommer allerede ved 1800 omdreininger, og holder seg på nær sagt samme nivå inntil turtellerens rødmerkingen gjør seg gjeldende et stykke opp på 6000-tallet. Hvilket skyv!

Det hele sys sammen ved hjelp av en syvtrinns automatgirkasse som ikke bare er på hugget når gassfoten blir tung, men også leverer girskiftene der de skal ved lav fart.

Et avansert understell sørger for at krenging ikke er et tema, også det svært imponerende med tanke på hvor mye masse man i dette tilfellet skal forandre retningen på. I det hele tatt virker bilen så lettkjørt at fysikkens lover antagelig blir brutt med like stor frekvens som de trafikale. Mer enn selve farten, er det de dramatisk forbedrede dynamiske egenskapene som skiller den fra forgjengeren.

BLENDAHVITT. Førermiljøet er eksepsjonelt ryddig. Hvitt skinn kan selvfølgelig velges vekk til fordel for andre kulører.
BLENDAHVITT. Førermiljøet er eksepsjonelt ryddig. Hvitt skinn kan selvfølgelig velges vekk til fordel for andre kulører. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Roer man seg ned, leverer bilen komfort som opphavet, S-klassen. Fra innsiden er de åtte sylindrene kun hørbare når du trykker på startknappen, og da i form av et deilig snerr. Førermiljøet byr på massive mengder komfort utført i førsteklasses kvalitet.

Hvitt skinn fra det beste tyske kvegfarmere kan skaffe til veie gir en litt emmen hallik-følelse, men det går over og føles naturlig innen kort tid. Blir det litt for mye? Neida, det er neppe mulig i en S-klasse.

Bilen blir en konsertsal når man fyrer opp det fantastiske Burmester-anlegget. Skal lyden overgås på hjemmebane, må man ha et spesiallaget rom med et anlegg til 800.000 kroner, sier ryktene. Vi tror det så gjerne, lyden er definitivt verdt de 70.000 kronene man må betale ekstra.

Siden vi kjørte forgjengeren, har prisen gått ned med nesten 200.000 kroner. Spørsmålet blir om man heller skal velge AMG-modellen. Ikke bare har den hele 585 hestekrefter, men nå kommer den også med firehjulsdrift. Beskjedenhet kler ikke folk som handler bil i denne klassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.