Plutselig sitter dere i saksen. Dobbelt opp, dere har fått tvillinger! Dobbel barnetrygd hjelper lite da alle utgiftene mer enn dobler seg. Lekekameratmessig er det gull, mens det plassmessig er en katastrofe. Ikke minst når det gjelder bil. Eller er det egentlig det?

Foreløpig trenger ikke tvillingene Liv og Anna stor benplass i baksetet. På parkeringsplassen i Maridalen er det de bakovervendte barnesetene og den store vognen deres som fremstår som en plassmessig utfordring.

Mye plass, mindre motor

Heldigvis har bilmarkedet de senere årene utviklet seg i to ulike retninger. Motorene er blitt mindre, mens bilene er blitt større. Ofte har bilene vokst seg opp en klasse. Det betyr at der man før trengte en bil i Insignia/Passat/508-klassen, er det nå mulig å gå en klasse ned, og likevel få den samme romslige plassen.

Kompaktklassen, i vår test representert ved Opel Astra, Volkswagen Golf og Peugeot 308, har vokst, slik at den i noen tilfeller har større bagasjeromsvolum enn storesøsknene i klassen over hadde for kun kort tid siden.

PLASS TIL TVILLINGVOGNEN. Bagasjerommet i Peugeot 308 er det største, men i praktisk lastevolum skiller det ikke mye mellom bilene.  Foto: Aleksander Nordahl
PLASS TIL TVILLINGVOGNEN. Bagasjerommet i Peugeot 308 er det største, men i praktisk lastevolum skiller det ikke mye mellom bilene. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
DNs praktiske målinger viser at bagasjerommet i Peugeot 308 er det største, tett fulgt av Golfen, med Astra som det minste. Dette stemmer forøvrig også med tallene fabrikkene oppgir, men i praktisk lastevolum skiller det ikke så mye mellom bilene. Opelen føles ikke 110 liter mindre enn Peugeoten, så tallene bør man ta med en liten klype salt. Alle disse tre bilene rommer fint en tvillingvogn og langt mer enn det.

For å få til et stort bagasjeromsvolum har imidlertid Peugeot måttet kompromisse vesentlig på bakseteplassen. Til tross for at vi ikke testet de mest plasskrevende barnesetene på markedet, stanget de i forseteryggen i Peugeoten. I de to andre bilene hadde man her fem-seks centimeter mer å gå på. I det hele tatt er benplassen ankepunktet sammenlignet med bilklassen over.

Solid kjøring

Når det kommer til kjøring, skiller de tre bilene seg ganske mye fra hverandre. 308 fremstår som en lettbent, leken franskmann i forhold til de to trauste tyskerne. Ikke bare er Peugeot omkring 250 kilo lettere, den har også en liten bensinmotor som er fleksibel og overraskende sterk.

Og jeg kan garantere at du aldri kommer til å savne dieselmotorens knatring etter å ha kjørt litt rundt med den tresylindrede lille tassen under panseret. På papiret fremstår 1200 kubikk som en katastrofe, men i praksis holder det definitivt mål. Ikke nok med det. Peugeot har også fått mer dreis på girkassen. Hadde det ikke vært for en girkule i massiv aluminium som er ekstremt kald i norsk høstklima, ville jeg kontinuerlig giret for moro skyld.

MINDRE BAKSETE. Med størst bagasjerom, får Peugeot 308 den minste plassen i baksetene. Pass på å prøve på forhånd at barnesetene får plass. Foto: Aleksander Nordahl
MINDRE BAKSETE. Med størst bagasjerom, får Peugeot 308 den minste plassen i baksetene. Pass på å prøve på forhånd at barnesetene får plass. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
I vår test-Golf holder man på den bunnsolide og bjørnesterke toliters dieselmotoren. 150 hestekrefter jobber godt, og gjør akkurat som du forventer av den. Med Volkswagens enorme utvalg av motorer og drivlinjer, har man alle muligheter til å skreddersy en bil helt etter eget ønske. Dette er den eneste av disse tre bilene som kommer med firehjulsdrift. Med de prisene Volkswagen for tiden har for trekk på alle fire, er det ingen grunn til å la være.

Også Opel har såvidt startet med nedskalering av motorer. Foreløpig på lavt nivå. Dieselmotoren i vår testbil har gått ned en desiliter fra forgjengeren, til noe som er blitt en slags bransjestandard på 1,6 liter. Astra lider dog av at den sogner til vektklassen lett tungvekt. De 110 hestekreftene har derfor mer enn nok å drasse på. En litt upresis girkasse fører også til irritasjoner. Ute på veien er derimot Opel langt bedre enn sitt hatterykte. Den kjører helt på høyde med konkurrentene, men føles altså litt tung i sessen, spesielt i forhold til 308.

Peugeot på topp

For å oppsummere kan vi varmt anbefale det som før het kompaktklassen, også for plasskrevende småbarnsfamilier. Alle de tre konkurrentene fremstår som bra biler, men der de to tyskerne har en vekt som plasserer dem i samme tungvektsklasse, stiller Peugeoten i bantamklassen. Den føles som en bil som kan kjøre i ring rundt de to tjukkasene. Vil du utvide horisonten med firehjulsdrift eller en skikkelig bra automatgirkasse, er det likevel umulig å komme utenom Golf, noe nordmenn flest heller ikke gjør. Golf har alene nesten like høye salgstall som de to andre bilmerkene totalt.

DNs tvillinger Anna og Liv pludrer videre med sitt, og ser ut til å trives i alle bilene, så lenge solskjermingen er god nok.

Les også:

Trendslaven  

- Urimelig mange som får A og B

Her kjøpes det flest hytter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.