Årets Epsi-undersøkelse av kundetilfredshet med norske bedrifter viser at Altiboks er den bredbåndsaktøren med mest fornøyde kunder i Norge. Altibox oppnådde et resultat på 71,4 av 100 mulige poeng. Bransjesnittet er 63,7 poeng. Nummer to på listen er Telenor med 63,7 poeng. Både Telenor og Get har lavere kundetilfredshet enn året før. NextGenTel har bedre score enn ifjor, men ligger fortsatt nederst av de store aktørene i privatmarkedet.

Epsi-undersøkelsen stiller spørsmål om hvor fornøyde kundene er med kvaliteten på tjenesten, kundeservice og verdi for pengene. Generelt sett er kunder som har fiberoptisk bredbånd mer fornøyd enn de som har ADSL eller internett via kabel-tv.

Lojaliteten blant norske bredbåndskunder er høy, hele 85 prosent av de spurte regner med å være kunde hos samme leverandør som i dag ett år frem i tid.

En av tre kunder oppgir å ha klaget på bredbåndstjenesten i løpet av siste år.

– Studier fra Epsi viser at dersom en klage håndteres på en rask og god måte, så kan dette slå positivt ut på både tilfredsheten og lojaliteten. Denne målingen viser derimot at klagehåndteringen er relativt dårlig, og at hver fjerde klage ikke er blitt løst eller avklart, sier Fredrik Høst, daglig leder i Epsi Norge.

I bedriftsmarkedet ligger resultatene jevnt høyere enn i privatmarkedet. Her er bransjensittet 65,9 poeng. De beste aktørene er Powertech med 77,6 poeng og Altibox med 74,2 poeng.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.