Rundt omkring i verden eksperimenteres det med førerløse biler, altså biler som skal gjøre sjåføren overflødig. I Göteborg kjører det for eksempel rundt en Volvo der fabrikkens testfører kan lese avisen bak rattet. Likevel sies det at det vil ta tid før dette er noe folk flest kan kjøpe.

Mercedes C 180 T kommer i helt ny generasjon. Modellen ble i DN tidligere i høst kåret til Årets firmabil.
Mercedes C 180 T kommer i helt ny generasjon. Modellen ble i DN tidligere i høst kåret til Årets firmabil.
Enkelte drypp får vi likevel, og Mercedes har allerede en assistent i enkelte av sine modeller, som nesten kjører av seg selv.

Først ut var selvsagt teknologikrumtappen S-klasse, en luksusbil som det ikke selges mer enn en håndfull av i Norge hvert år. Men da den nye C-klassen kom i salg tidligere i år, hadde den allerede arvet denne funksjonaliteten fra storebroren. Og jo mer vi kjører med det, jo mer imponerte blir vi.

C-klassen vant nylig DNs kåring av Årets firmabil 2014, men det var med en bil som ikke hadde dette utstyret – for selvsagt koster slikt penger, skjønt ikke mer enn 24.000 kroner i en pakke med en rekke assistenter av ulike slag.

Mercedes C 180 T har en styringsassistent som med cruisekontrollen inne sørger for å følge trafikken. Men den liker ikke at du slipper rattet helt.
Mercedes C 180 T har en styringsassistent som med cruisekontrollen inne sørger for å følge trafikken. Men den liker ikke at du slipper rattet helt.
Kort fortalt er det altså en utvidet form for adaptiv cruisekontroll, som også har såkalt steering assist. Da holder bilen seg innenfor sitt kjørefelt og følger etter bilen foran. Du bør riktignok holde hendene på rattet selv, for den sier ifra om du slurver. Den er ennå som en uselvstendig øvelseskjørende 16-åring, men teknologien er fantastisk.

For deg som skulle være skeptisk til å overlate kjøringen til bilen, så er det bare i de kjedelige tilfellene det virkelig har noe for seg. Treg køståing kan slite på den mest tålmodige, men er langt hyggeligere når du får både en hjelpende hånd og fot.

Det blir spennende å se hva Audi – som hevder forspranget ligger i teknikken – kommer opp med når det kommer en ny A4 til neste år. Med C-klasse er Mercedes fullt på høyde med konkurrentene, og i mange tilfeller langt forbi – det har man ikke kunnet si om Mercedes i denne klassen på mange år.

Mercedes C 180 T kommer i helt ny generasjon. Modellen ble i DN tidligere i høst kåret til Årets firmabil.
Mercedes C 180 T kommer i helt ny generasjon. Modellen ble i DN tidligere i høst kåret til Årets firmabil.
For også på veien har Mercedes gjort et hopp i riktig retning. Bilen er ikke like skarp som konkurrenten fra Bayern, men den er heller ikke så frakjørt som den lenge har vært. Styringen og understellet sørger for god kontakt med elementene, og en liten, men like fullt imponerende bensinmotor gjør kjøreturen til en fornøyelse.

Mercedes spiller mye på sitt kanskje aller største fortrinn. Følelsen av eksklusivitet. C-klassen gjør det meste elegant, og fremstår som en slags miniversjon av sin eksklusive storebror S-klasse. Du kommer ikke nærmere følelsen av å kjøre luksusbil på riktig side av én million kroner.

Men selv om den byr på komfort og eksklusivitet, er den heldigvis langt mer lettbent enn de fleste luksusbiler. C-klasse har rett og slett blitt en førsteklasses bil som er aktuell for langt flere enn de som tidligere har insistert på å kjøre bil med stjerne i grillen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.