Leder for Tesla-eierklubben i Norge, Robin Alexander Laumb, frykter at problemene med motorhavari for Model S skal sette Tesla-eierne fast i vinterfjellet.

- Nå som vinteren kommer og du har klunkelyden i bilen, og du skal kjøre over fjellet og det er kolonnekjøring, så er det veldig kjedelig å være han elbilisten som blir stående på fjellet med fullt batteri og ikke kunne kjøre videre, sier Laumb til Dagens Næringsliv.

Han frykter konsekvensene om man legger av sted med full oppakning, julegaver og mat inn mot høytiden.

- Det er 900 liter bagasjerom i bilen, du klarer ikke å putte det inn i leiebilen akkurat, sier han.

Havarerer

Flere Model S-eiere har opplevd motorhavari, og mange har det som omtales som ”klunkelyd eller sirkesaglyd” som ofte kommer i forkant av motorhavariet.

Problemet har ligget i bilens motorenhet (DU), og primært gjelder det performancebilene, som har høyere dreiemoment, der akselen som forbinder motoren med giret kan bli ødelagt.

Dette kan skje hvis det ikke ble påført nok smøring (fett) under produksjon. I praksis betyr dette at tennene på akselen slipes bort, og at koblingen brytes.

Bakgrunn: Norske Tesla-biler rammet av havari og klunkelyder

For få erstatninger

På sommerstid har det imidlertid gått greit å bytte til ny motorenhet fordi folk "blir plukket opp, får en lånebil og får bilen sin fikset på fornuftig tid", mener Laumb.

- Ulempen er at mange har fått beskjed om at de ikke har kunne fikse bilen til avtalt tid fordi man ikke har hatt nok motorenheter inne, sier han.

Dette fikk Laumb til å skrive et brev til Tesla-gründer Elon Musk på vegne av Tesla Owners Club Norway der han påpekte problemene. Svaret fra kom fra sjefen selv igår.

PERSONLIG ENGASJERT. Tesla-sjef Elon Musk iler til sine norske kunder. FOTO:
PERSONLIG ENGASJERT. Tesla-sjef Elon Musk iler til sine norske kunder. FOTO: (Foto: Afp)

- Vær så snill å formidle til norske Tesla-eiere at jeg personlig jobber med DU-problemet, skriver Musk.

Fire uker

Nå lover Musk 300 nye motorenheter i uken, samtidig som at ansatte vil gå overtid og ekstra kapasitet hentes inn midlertidig. Dette er omtrent så raskt som det går an å reagere, påpeker Musk.

- Vi flytter produksjon av Drive Units over fra nye biler til dette formålet, skriver toppsjefen.

Laumb mener det er riktig av Tesla å prioritere gamle kunder fremfor nye, men har ingen opplysninger om hvorvidt produksjonsskiftet vil få konsekvenser for levering av nye biler. 

Kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla Motors påpeker imidlertid at 300 motorenheter er et lite antall, og at gjennom grepene som nå gjøres skal problemene til samtlige berørte biler være tatt hånd om innen fire uker.

Esben Pedersen, Tesla. Foto: Per Thrana
Esben Pedersen, Tesla. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringsliv)

- De fleste er allerede lagt inn i timeplanen, sier Pedersen til DN.

Norsk opphopning

Den enorme etterspørselen etter Model S i Norge gjorde at omkring halvparten av produksjonen fra den amerikanske fabrikken på et tidspunkt ble sendt hitover. Det gjorde også Model S til den mest registrerte bilen i en enkeltmåned noensinne.

- Uheldigvis viser det seg at produksjonsdatoene med størst utfordringer på dette området tilfeldigvis sammenfaller med stort antall eksporter til Norge. Resultatet er at en høyere prosentandel av Model S i Norge har feil, skriver Musk i svaret til den norske Tesla-eierklubben.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren ble rundt 1100 biler produsert for det norske markedet i tidsrommet for når produksjonsfeilen kan ha skjedd. Han anslår at omlag én prosent har hatt problemer med at tennene på drivakselen har blitt nedslitt som følge av for lite smørning.

- Vi beklager overfor samtlige kunder som har blitt ubeleiliget av dette, sier Pedersen.

Les også: Aaser ba om etikk-rapport

Øker risikoen for ny nedtur  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.