– Hovedintensjonen til butikkjedenes kundeklubber og bonusavtaler er å øke kundens lojalitet, og dermed også øke bedriftens salg og fortjeneste, sier forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea.

Les også: Butikkene kaster bonus og rabatter etter kundene

Ifølge forbrukerøkonomen får selskaper med slike kundeklubber samlet inn data om kundens forbrukeratferd som er til stor hjelp for dem.

– Klubber og bonusavtaler er av stor verdi for selskapet. Jeg er imidlertid mer usikker på om medlemmene av slike kundeklubber og bonusprogram opplever å få like stor verdi tilbake, sier Reitan.

Velger bort de beste tilbudene

Reitan peker på at bonuspoengavtalene fort bidrar til at man velger å kjøpe varer fra denne spesifikke aktøren fremfor å gå der man finner de beste tilbudene, og de varene man trenger til lavest pris.

– Du lokkes med andre ord til å handle varene dine i en butikk basert på et fremtidig gode, fremfor hva som er den mest økonomiske løsningen for deg akkurat nå, sier hun.

I tillegg tror Reitan at svært mange vil oppleve at de har tapt penger om de lar seg styre av bonusprogram.

– Jeg tror at om man til slutt gjør opp regnestykket, så vil mange komme til den konklusjon at man i beste fall ikke har spart noe på å være lojal mot denne butikken, sier hun.

Les også: Butikkene kaster bonus og rabatter etter kundene

Ikke vær lojal

Forbrukerøkonomen mener det beste er å planlegge sine innkjøp etter behov og handle der varene er billigst, og at det er en langt mer økonomisk løsning både på kort og lang sikt.

– Jeg tror det er viktig å ikke være for lojal mot butikken, selv om du tjener opp bonuspoeng eller utbytte for å handle der. Blir du for lojal kan du fort tape penger.  Bonusprogrammene kan imidlertid være et fint supplement de gangene man finner det mest hensiktsmessig, av andre årsaker enn selve bonusprogrammet, å handle på disse stedene, sier Reitan.

Reitan poengterer at hver enkelt må vurdere sin egen opplevde og faktiske verdi, og om denne står i stil med den innsats og utlegg man har i forbindelse med oppsparing og senere bruk av utbytte.

– Det er helt sikkert mange som opplever at slike bonusavtaler gir dem verdi, men min oppfordring er å se litt på regnestykke før man blir for lojal mot butikken, understreker hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Gunhild Stordalen kjemper for livet magasinetPlus  

Nå blir disse billigere

Frykter å bli stående fast i vinterfjellet