I 1998 så et mobbeoffer dagens lys blant bilmodellene. Frisørbil, meglerbil og andre injurierende yrkestitler ble ofte brukt om bilen. Audi TT var alltid ment å være en sportsbil for folk flest, men ble mest gjort narr av. Med tredje generasjon endrer alt seg.

Først får man følelsen av at dette er en enkel bil, med runde lufteventiler og få knapper. Start opp, og se hva som skjer: Audi skryter av å ha et visst forsprang innen teknologi. Her har Audi valgt å integrere alt i en heldigital skjerm som sitter rett foran føreren der speedometer og turteller normalt sitter. Alt kan styres via knapper på rattet, eller fra navigasjonshjulet som sitter mellom setene i de fleste Audi-modeller. Ikke bare ser det elegant og ganske hitech ut, det fungerer også overraskende bra.

Trykk på startknappen, og en toliters turbomotor på 230 hestekrefter våkner til liv. Med tung høyrefot, blir det riktig så livlig under panseret. Husk å utstyre bilen med Drive Select. Med den funksjonen kan du velge modusene comfort, auto og dynamic, det vil si fra utpreget komfortabel til sportslig. Det koster ikke stort, og selv om du skulle kjøpe denne bilen av imagemessige årsaker, kan du regne med at nestemann som skal kjøpe bilen din vil betale ekstra for dette. Uansett, man merker lett forskjell på de ulike modusene, ikke minst snerret som lyder når du setter den i dynamic og gasser på. Herrrrrlig!

Audi TT – Audis lille sportsbil i tredje generasjon
                  Foto:
Audi TT – Audis lille sportsbil i tredje generasjon Foto: (Foto: Embret Sæter)
Råskinn i rødt. Nye Audi TT er en fullblods sportsbil med flere nye løsninger. Blant annet har Audi plassert navigasjonsskjermen mellom turtalls- og fartsvisningsinstrumentene.
Råskinn i rødt. Nye Audi TT er en fullblods sportsbil med flere nye løsninger. Blant annet har Audi plassert navigasjonsskjermen mellom turtalls- og fartsvisningsinstrumentene. (Foto: Embret Sæter)
Kreftene fordeles til alle fire hjul via den automatiske S tronic-girkassen, og det kan gå både rolig og mer viltert for seg. Allsidighet er en av bilens sterke sider. Med girkassen i sport er den som en overivrig fuglehund på høstfjellet, av og til i overkant masete.

Bilen er like lang som før, men akselavstanden har økt med noen centimeter. Det kommer godt med på den relativt korte bilen. Plassmessig har det ikke stort å si, men bilens veiegenskaper tjener godt på det. For selv om Audi fokuserer på teknikk og innovasjoner, er TT en svært kapabel bil som virkelig kan yte det sportslige utseendet rettferdighet. Styringen er presis, men kanskje i letteste laget.

Nye TT innehar en rekke egenskaper vi liker. Den føles svært kvikk, og har en god balanse. Understellet spiser ujevnheter som langt større biler ville slitt med, og motoren har en karakter som passer til det meste. Audis ess i ermet kommer igjen i teknologien.

Råskinn i rødt. Nye Audi TT er en fullblods sportsbil med flere nye løsninger. Blant annet har Audi plassert navigasjonsskjermen mellom turtalls- og fartsvisningsinstrumentene.
Råskinn i rødt. Nye Audi TT er en fullblods sportsbil med flere nye løsninger. Blant annet har Audi plassert navigasjonsskjermen mellom turtalls- og fartsvisningsinstrumentene. (Foto: Embret Sæter)
I tillegg til det kule instrumentpanelet, er Audi langt fremme når det kommer til lysteknologi. I TT er det bare å sette på langlysene, så styrer bilen resten.

Det finnes biler med mer sjarm. Audi har likevel gjort en god jobb med TT, og gjort den om fra mobbeoffer til en sportsbil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.