– Jeg har ikke tenkt å bli rik på dette hotellet, sa Olav Thon (91) da han for vel fire år siden kjøpte Sandven Hotel i Norheimsund en knapp times kjøretur fra Bergen og Flesland.

Da hadde det over 150 år gamle trehotellet i strandkanten lagt bak seg mange utfordrende år. Det hadde vært konkurs og tidvis stengt.

Thon har siden brukt et ukjent antall titall millioner på oppussing og en betydelig utvidelse med en ny rom- og konferansefløy. Hotellet har nå 102 rom hvorav vel 30 i den historiske delen, 46 i den nye samt 25 leiligheter og satser altså på helårsdrift inn mot konferansemarkedet.

Etter en svært hyggelig innsjekk, blir denne testeren tildelt rom i femte etasje i den nye fløyen som sto ferdig i 2013. Det er skuffende enkelt, sterilt og sjelløst uten noen som helst sjarm. Også madrass, dyne og puter er av det ordinære slaget. Her har ikke Thon brukt mer penger enn høyst, høyst nødvendig. Det er den rake motsetning til atmosfæren i gamlebygget der det hele startet i 1857. Det hjelper litt at det fra rommet er noe utsikt over fjorden, men vinduet lar seg bare åpne på gløtt. Og en bråkete aircondition lar seg ikke slå av. Men rommet er i det minste godt rengjort.

Spisestuen fra 1800-tallet er imponerende, men maten som ble servert holdt langt fra samme standard.
Spisestuen fra 1800-tallet er imponerende, men maten som ble servert holdt langt fra samme standard.
Etter en grei natts søvn, serverer hotellet en svært skuffende frokost i den flotte historiske spisesalen. Med kalde speilegg med skorpe, halvstekt bacon badende i eget fett, eggerøre uten smak (heller ikke av egg), ingen croissanter: i det hele tatt ingenting ut over standard utvalg brød og pålegg som på enkelte hoteller ikke synes å ha forandret seg på flere tiår. Smoothies og vitaminshots, som blir stadig vanligere å finne på hotellenes frokostbord, finnes ikke. Og her er kun svart kaffe – ingen cappuccino eller espresso. Også middagen kvelden før var kjedelig.

Her har virkelig Thon Hotels en jobb å gjøre. Den kulinariske leveransen står ikke i stil med historien hotellet forsøker å formidle, der det står at «Thon Hotel Sandven er et ærverdig og sjelfullt hotell fra 1857 omgitt av et historisk sus».

Det er lite sjel i de nye rommene på Sandven.
Det er lite sjel i de nye rommene på Sandven.
Samtidig er hotellets beliggenhet flott, renholdet bra og ikke minst er de ansatte i resepsjon og i restauranten uten unntak svært imøtekommende, serviceinnstilte, blide og smilende. Det smitter over på gjestene. Her har Thon-kjeden utvilsomt mye bra å bygge videre på. Så spørs det bare om det til tross for en rompris som ligger langt under konkurrentene i Bergen og på Flesland, lar seg gjøre å fylle hotellet i Norheimsund.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.