«Et være eller ikke være» var uttrykket Volvo-sjef Håkan Samuelsson brukte da den nye Volvo XC90 ble avduket i Stockholm ifjor høst.

Nye XC90 er ikke bare en fornyelse av den store suv-en, den skal også relansere merkevaren Volvo, ikke minst på det amerikanske markedet, der salget har gått trått.

Denne bilen er først ut på Volvos nye plattform og med de nye motorene, og samtidig jomfruturen etter at Ford solgte seg ut.

Hvis det er dette som kommer ut av å ha kinesiske eiere, er jeg ikke bekymret for kinesisk industriimperalisme. Det er tydelig at svenskene selv har fått bestemme når det gjelder denne bilen.

Volvo XC90 overbeviser

Straks man setter seg inn i bilen, er det liten tvil om at det står til liv. Og jo lengre tid jeg tilbringer med hendene rundt det beste rattet jeg har kjent i en Volvo XC90, jo mer overbevist blir jeg.

Volvo har ikke bare laget en veldig bra bil, de har også fornyet seg selv på mesterlig vis, samtidig som det ikke er noen som helst tvil om at det er en Volvo vi snakker om. Eksteriøret er det delte meninger om, men at det er umiskjennelig Volvo, kan de fleste si seg enige i.

Det mest oppsiktsvekkende er hva Volvo har gjort på innsiden av bilen.

I DNs testbil, som ikke er av billigste sort, var det en overflod av skinn, elegant satt sammen med treverk. Fullt av stil og praktikalitet. Det er funksjonelt, og det er moderne, slik skandinavisk design skal være. Volvos tradisjonelle overflod av knapper er byttet ut med en ni tommers skjerm der alt kan styres intuitivt. At Volvo beholder ledelsen innen setekomfort, kommer ikke bare forsetepassasjerene til gode. Her er setene til alle syv av en slik kvalitet at det ikke burde bli slåsskamp om å sitte foran.

Se video fra testingen av Volvo XC90:

Slik er Volvos nye drøm av en suv
00:00
Publisert:
  Volvo har definitivt vandret oppover på premiumstigen, med en kvalitet som oppleves som skyhøy. Når Volvo i tillegg ikke går helt i samme fotefar som tyske konkurrenter, ender man opp med en pakke som vil redefinere ikke bare merket Volvo, men også til en viss grad segmentet. Volvo spiller videre på sine store fortrinn som sikkerhet og funksjonalitet og tar det hele et hakk videre.

En syvseter med setene lagt ned.
En syvseter med setene lagt ned. (Foto: Embret Sæter)
Testbilene var alle utstyrt med luftfjæringer, med de fordeler og ulemper det medfører. Regulerbar og bra i hastighet, noe stump i lavere hastighet.

Verdens beste familieliv

Ikke bare bilen, men også motoralternativene oser av trygghet og fornuft. Volvo har skrotet alt over fire sylindere. Det er likevel fornuftig og tilstrekkelig.

Den nye Volvo XC90.
Den nye Volvo XC90. (Foto: Embret Sæter)

I toppmodellen sper Volvo på med turbo og ikke minst elmotor som byr på 400 hestekrefter og en akselerasjon på 5,9 sekunder.

Det er så kjapt i en høyreist suv at selv amerikanerne kan velge det som etter min mening er verdens beste familiebil.

Volvo har ikke forspilt sin sjanse, bedre kunne de ikke gjort det. Volvo XC90 fremstår som en perfekt familiebil, med skyhøyt kvalitetsnivå, stillegående, gode og trygge kjøreegenskaper og komfort på sitt beste.

Bravo, Volvo, bravo! Og gratulerer til Sverige.

Les også:

Tesla-rus på blå resept

Brukt-elbilprisene raser i USA

Bør du eie eller lease bilen?

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.