Mobiltelefonen som betalingsmiddel regnes av mange som en rakett klar til å ta av, særlig etter at Apple lanserte sin betalingstjeneste i USA. Men blant nordmenn er mindre enn en fjerdedel interesserte i å bytte ut kredittkortet, viser en spørreundersøkelse Norstat har gjennomført for det digitale merkevarebyrået Creuna.

Spørreundersøkelsen tyder også på at interessen for kroppsnær teknologi, som smartklokker og pulsmålere, er lav. Kun én av fem viser entusiasme for dette, ifølge undersøkelsen.

Professor har troen

Professor Arne Krokan ved NTNU er ikke overrasket over den lunkne interessen.

– Hadde Steve Jobs spurt hva folk ville ha, ville du aldri fått en Iphone eller Ipad. Hva folk sier nå er ikke så interessant, fordi så få har evnen til å forestille seg hva dette vil bety, sier han.

Krokan tror kroppsnær teknologi vil bli svært stort, særlig innen helse og omsorg. Han nevner Googles prototyp på en kontaktlinse som måler blodsukkeret, og tror slike målinger kan gi økt sikkerhet og positive helseeffekter.

Hva folk tenker om ny teknologi kan imidlertid ofte endre seg fort, mener student Marita Susann Meisler.

– Alle sa de ikke ville bruke tjenester som Snapchat og Tinder også, sier hun til DN.

– Men så bruker man alt likevel, supplerer venninnen Camilla Jorddal.

Begge er litt skeptiske til å legge alle eggene i samme kurv – hva om mobilen forsvinner og man plutselig står uten penger også?

Helse og forsikring

Kroppsnær teknologi kan også skape en industri av innsamlet helseinformasjon, og Krokan regner med at Google, Apple og Facebook vil bli giganter. Dette kan igjen få konsekvenser for forsikringene våre.

– Du kan se for deg at du kan tjene poeng og få billigere forsikring hvis du har bra oppførsel i trafikken. For første gang kan du få prising på individnivå i stedet for hvilken risikogruppe du tilhører, sier Krokan.

Tanken har definitivt slått DNB.

– Hvis kunden opplever at de får en fordel, er det interessant. Det kan for eksempel være man kan få bedre forsikringsavtale hvis man holder seg i form. Dette er noe vi følger med på, sier Åsne Taksrud, konstituert divisjonsdirektør for eBusiness i DNB.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.