Skjønt, første elbil er det jo ikke. Både superbilen SLS og minibilen Smart har vært elektrisk i noen år allerede, men sistnevnte er ikke hentet hit til landet offisielt, og førstnevnte er ikke noe for massene.

B-klassen har etter min mening aldri passet helt inn i Mercedes’ modellutvalg. Den er en slags diametral motsetning til alt hva Mercedes har stått for. Så for å toppe det hele, er det på tide at den også kommer som elbil.

Drivlinjen og batteriene er utviklet i samarbeid med den amerikanske elbilprodusenten Tesla. Det gir forventninger om en skikkelig elbil, selv om rekkevidden ikke er mer enn en halv Tesla, omkring 200 kilometer. Vår testbil har en «Range Plus»-pakke som skal gi 30 kilometer ekstra. Dette trylleriet er ganske så enkelt, med rekkeviddeforlengende ting som bedre isolasjon, oppvarmet frontrute og mørktonede ruter. For de nesten syv tusenlappene ekstra, tillater bilen i tillegg at batteriet kan lades 15 prosent mer. En sleip måte å skaffe ekstrainntekter på, egentlig. En bivirkning var at du av en eller annen grunn måtte gi avkall på DAB-radio. Fra mai-produksjon til det norske markedet kutter Mercedes ut varmetrådene som forstyrret antennen, om du ønsker DAB-radio.

I starten skuffet bilen stort med adskillig kortere rekkevidde enn hva tallene tilsa. Med litt lokal småkjøring og en tur til og fra jobb, var 25 prosent av batterikapasiteten borte. Og det etter kun 22 kilometer. Da jeg satte meg inn i bilen var rekkevidden oppgitt til like over 10 mil, med batteriet fullt. Jeg trodde kanskje beregningen var beskjeden, men den viste seg i første omgang faktisk å være ganske presis, så helgens mellomlange utflukt ble foretatt med diesel på tanken.

Mulig at det var temperaturen som gjorde det, for etter å ha ladet bilen opp igjen, la vi ut på en litt lengre tur ute på landeveien. Akkurat som før ble rekkevidden beregnet til like over ti mil, men med plussgrader på den hyggelige siden av 15, så det ut til at bilen tinet opp fra vinterdvalen. Rekkeviddeberegningen gikk ned litt i starten, men så snudde det. Etter 83 kilometer hadde vi brukt kun 33 prosent av batteriet. Om batterimåleren stemte, ga det en rekkevidde som faktisk var større enn hva fabrikken oppgir som mulig. Et svært skuffende førsteinntrykk ble endret til et særdeles imponerende inntrykk etter denne testturen. Teoretisk er det kun Tesla og Renault Zoe som har større rekkevidde.

Bagasjerommet er bra, selv om ladekabler tar sin del av plassen.
Bagasjerommet er bra, selv om ladekabler tar sin del av plassen. (Foto: Embret Sæter)
Mye er lovende ved nykommeren. Sammen med folkevogn E-Golf har den innført en ny kvalitetsstandard i den folkelige elbilklassen. Og den går ikke på kompromisser med dårlig bagasjeplass eller rart utseende. Batteriene sitter under gulvet og sørger for lavt tyngdepunkt og dertil fint veigrep. At Mercedes kan lage biler som kjører bra, er vi blitt vant til. At den har elektrisk motor, endrer ikke på det.

B Electric kan ikke hurtiglades. Normal lading tar cirka ni timer.

De praktiske aspektene har alltid vært B-klassens styrke. Den er fin å sette seg inn i, den har bra med plass og den tilbyr god komfort til fem ombord. Alle disse kvalitetene fører den videre selv om bensintanken er byttet med et batteri. 600 nordmenn har kjøpt bilen allerede.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.