BMWs førermiljø er ryddig, stramt og førerfokusert. Skjermen øverst på dashbordet er standard – og bra.
BMWs førermiljø er ryddig, stramt og førerfokusert. Skjermen øverst på dashbordet er standard – og bra.
Ser man bort fra hvor liten og trang den er, er det mye som er voksent med BMW 1-serien. Bilen kom på markedet som BMWs rimeligste modell i 2004 og har siden den gang vært det billigste alternativet for dem som ønsker bakhjulsdrift fra Tyskland. Andre generasjon kom i 2011, som en mer anvendelig bil med langt større bagasje- og bakseteplass, men med sine dynamiske kvaliteter godt ivaretatt.

Nå har BMW gitt 1-serien en vellykket ansiktsløftning. Ny BMW-grill og større luftinntak foran sørger for et tøffere tryne, samt de vanlige sjekkpunktene for ansiktsløftninger, altså støtfanger, lykter og en del ekstra utstyr innvendig.

Det mørke interiøret fremhever bilen som sportslig. Dette er en bil man kler på seg, selv med ok plass, er det liksom trangt på alle måter. Sportssetene i vår bil gir eksellent støtte på grensen av klaustrofobi.

Standard kommer bilen med en finfin skjerm øverst på dashbordet og BMWs iDrive-system. Bak dette kan du fylle på med det meste av tjenester, der bare lommeboken setter grensene. Er det noe de tyske bilprodusentene konkurrerer om, er det å være best på mulitimediasystemer og mulighetene til å være online til enhver tid. BMW har med elbilen i3 vist at de er i ferd med å ta igjen noe av forspranget Audi har fått på dette området, og i 1-serien gir systemet et intuitivt og oversiktlig inntrykk.

BMWs førermiljø er ryddig, stramt og førerfokusert. Skjermen øverst på dashbordet er standard – og bra.
BMWs førermiljø er ryddig, stramt og førerfokusert. Skjermen øverst på dashbordet er standard – og bra. (Foto: Gunnar Lier)
Ansiktsløftning betyr også litt innvendig kirurgi, i form av nye eller ihvertfall mer effektive motorer. Vår testbil er dieselmodellen 120d xDrive. Det betyr 190 hestekrefter, åttetrinns automatkasse og firehjulsdrift – og selvsagt en hårreisende høy pris etter at den er utstyrt slik den bør utstyres.

Motoren er kraftig og leverer masse trøkk over et overraskende stort register, men mest imponerende er hvor effektiv BMW har greid å gjøre denne motoren. Et forbruk på 0,43 er ekstremt bra på en bil med såpass mye krutt i, og ikke minst drift på alle fire hjul. BMW-ens CO2-utslipp er på 116 gram per kilometer, mens sammenlignbare Audi A3 slipper ut 129 gram.

Tross imponerende forbrukstall, kjenner man på veien at dette er en bil som skal kjøres, og da helst slik at forbruket overstiger hva fabrikken får til i labben. Den oppdaterte åttetrinnsgirkassen som er standard på vår modell, er enda bedre enn tidligere girkasser fra BMW, noe som sier ganske mye. Sammen med den trekkvillige motoren skjønner du plutselig at det sportslige inntrykket interiør og utseendet gir, ikke er bare jåleri. Det adaptive understellet kan via sine fire programmer justeres til å stramme opp eller slakke av etter ønsker og behov. Systemet differensierer kjøreopplevelsen såpass at det fremstår som noe langt mer fornuftig og brukendes enn en gimmick, som ofte slike kjøreprogrammer er.

For 6650 kroner ekstra får du disse blå bremsene med M på.
For 6650 kroner ekstra får du disse blå bremsene med M på. (Foto: Gunnar Lier)
Den presise styringen påvirkes ikke av firehjulsdriften, men den mest adrenalinfremkallende lekenheten fra bakhjulsdriften får du ikke når du velger xDrive. Til gjengjeld får du et solid grep på underlaget, samt litt bedre fremkommelighet på vinterstid, noe som kan være et problem med bakhjulsdrevne tyskere.

At BMW er i ferd med å ta innpå Audi når det gjelder teknikk, burde bekymre. For de er allerede best på sportslighet, effektivitet og kjøreegenskaper.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.