- Når det først skjer er det dramatiske konsekvenser, sier leder Ragnar Wiik i Forbruker Europa til DN.

Forbruker Europa gir norske forbrukere veiledning om rettigheter ved handel over landegrensene i Europa. Siden 2013 har det blitt meldt inn rundt 30 klager i forbindelse med leie av ferieboliger til organisasjonen.

- En forbruker ble svindlet via Finn.no. Vedkommende betalte inn om lag 6.000 kroner, men fikk i ettertid beskjed om at banken hadde inndratt huset som skulle leies. Imidlertid viste det seg at huset ikke var inndratt, men aldri hadde tilhørt selger. Forbrukeren hadde leid en leilighet i nabolaget og undersøkte dette selv. Svindel, sier Wiik.

Leder Ragnar Wiik i Forbruker Europa.
Leder Ragnar Wiik i Forbruker Europa. (Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no)
Utenlandske privatpersoner bruker norske formidlere, som for eksempel Finn.no, til å annonsere for ferieboliger. Wiik forklarer at privatpersonen i andre enden ikke er seriøs. Boligen det annonseres for finnes egentlig ikke.

- Det er en mulighet til å tjene penger og ikke mer enn det, understreker Wiik.

Ingen bolig

Ferieboliger blir ofte bestilt i god tid før avreise. Ifølge Wiik er det tilfeller der nordmenn ikke forstår at de har blitt lurt før de ankommer

destinasjonen og det faktisk ikke er noe bolig der.

- Det har vært tilfellet. Men veldig mange skjønner lunten når de ikke har fått noe mer kontakt. De gjør en bestilling og alt ser greit ut. Så betaler man noe på forskudd. Det er også typisk at man betaler alt på forhånd. Så aner man etter hvert, når man ikke får kontakt når det nærmer seg avreise, at her er det ikke noe, sier Wiik.

«Nedtur»

- De skjønner etter hvert at de må gjøre tiltak for å begrense tap og endre reisen. Kostnaden, bryderiet og stresset kan være veldig stort. Det er en veldig nedtur, legger han til.

Formidlingsstedet, for eksempel Finn.no, tar ikke noe ansvar for svindelen.

- Man får ikke noe hjelp fra formidlingsstedet, de har tatt forbehold for at de kun formidler. Dette er adressert av EU-kommisjonen som et problem. Det er et kjempeproblem at formidlerne slipper unna lovgivningen langt på vei, sier Wiik.

Finn.no bekrefter at de ikke tar noe ansvar dersom personer blir svindlet av aktører som formidler gjennom dem.

- Grunnen til det er at vi bare er en formidler. Derfor har ikke vi noe juridisk ansvar når det gjelder det, sier leder Geir Petter Gjefsen for forbrukertrygghet i Finn.no.

Han peker imidlertid på at de oppfordrer folk som har blitt svindlet til å melde i fra til dem, for å kunne forhindre at andre også blir svindlet.

Flest fra Spania

Wiik peker på ett land som svindlerne som regel kommer fra.

- Det er mest saker i Spania. Det er fælt å si det, men jeg har blitt litt deprimert med tanke på Spania etter å ha jobbet her i tre år, sier han.

Hvordan svindelsakene løses kommer an på hvordan betalingen er utført.

- Hvis du har overført med bankoverførsel, så er du stort sett ute og kjører. Da vil du normalt sett ikke få pengene tilbake, sier Wiik.

Bruk Mastercard

Saken blir imidlertid en annen dersom du har betalt med Mastercard.

- Å betale med kredittkort er alltid det beste. Visa og Mastercard har regler som sier at du hvis du betaler for noe og du ikke får tjenesten eller varen så skal du få refundert beløpet. Som en kortreklamasjon mot brukerstedet. I Norge fungerer dette veldig bra, det er jo de gode nyhetene, sier Wiik.

- Er det brukt Paypal eller lignende løsninger som åpner for betaling mellom to private, er det et spørsmål om hvordan ansvaret er fordelt. Paypal har vilkår som ikke går så langt som kredittkortbeskyttelsen. Men har du brukt kredittkort til en Paypal-løsning, er kredittkortrettighetene utløst i utgangspunktet, legger han til.

Har du opplevd å bli svindlet i forbindelse med leie av feriebolig? Da vil DN gjerne komme i kontakt med deg. Send e-post til kathinka.hartwig@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

USA-turen 30 prosent dyrere på ett år

Statoil er ikke noe Blå Kors heller

Tyrkiske lire faller kraftig

Det er ikke bare én ting som er malplassert i dette bildet
Hva i all verden er dette for noe, BMW?
01:35
Publisert: