Da Ford lanserte S-Max i 2006, endret den mye av oppfatningene rundt flerbruksbilene. Dette var bilen som selv biljournalister kunne kjøpe seg uten å miste ansikt overfor kolleger. Forden beviste at syvseter ikke er ensbetydende med kjedelig kassebilutseende og elendige kjøreegenskaper. Dette har ført til at S-Max stort sett har vært den samme bilen i ni år, noe som er godt over pensjonsalder i bilsammenheng. En så lang livssyklus kan tyde på enten at det er en suksess man ikke tør tukle med, eller at det ikke er det hotteste som finnes på markedet. Salgstallene har vært såpass hyggelige for Ford at dette nok skyldes det første.

Den nye generasjonen S-Max bygger på den samme plattformen som Mondeo, noe som åpner opp for en lang rekke valgmuligheter når det gjelder utstyr, samt også motorkombinasjoner. Viktigst for det norske markedet er at den nå også kan fås med firehjulsdrift.

Utseendemessig var forrige generasjon adskillig mer revolusjonerende da den kom, noe som også bevises ved at den slett ikke ser så utdatert ut, tross sin langt fremskredne alder.

På innsiden har derimot Ford hatt nok å henge fingrene i med utdatert grafikk og litt så-som-så med kvalitetsfølelse. Denne nye bilen er blitt adskillig mer moderne. Kanskje nesten for moderne.

Plassert i godt ergonomisk utformede seter, styres det meste av funksjoner via den trykkfølsomme skjermen i midtkonsollen. Likevel er det et hav av knapper å velge i rundt omkring på ratt og rundt førerplassen. At du bør utstyre deg med pusseklut for å fjerne skjemmende fingermerker for å skimte skjermen, er i beste fall irriterende. Et hjul i midtkonsollen for menyvalg hadde etter min mening vært en bedre løsning.

Utvalget av utstyr er rikelig både på sikkerhet og underholdning. Brukervennligheten til underholdningsanlegget er god, og en rekke assistenter kan hjelpe deg med forskjellige praktiske ting, alt ettersom hvor mye du er villig til å betale i sluttpris for bilen.

For dem som tror dette er en utpreget sportslig bil, må jeg skuffe dere med det samme. Den er ganske så sportslig i forhold til mange av konkurrentene, og kjøreegenskapene minner mer om det å kjøre en personbil enn en minibuss. Men slik jeg husker det var styringen, men også understellsoppsettet, i forgjengeren hakket mer følsom enn i denne nye versjonen. Styringen er presis, men ikke så følsom som den var. Fjæringen er mer komfortabel og ikke så skarp som på forgjengeren. Alt i alt gir det en mer komfortabel bil, som ikke er like sportslig som forgjengeren. Kanskje appellerer det til vel så mange kunder, men den skiller seg også mindre fra konkurrentene enn før.

Ski. 02.10.15. Ford S-Max. Til biltest.
Ski. 02.10.15. Ford S-Max. Til biltest. (Foto: Elin Høyland)
Ford S-Max er en praktisk bil. De individuelle baksetene er akkurat så fleksible som de skal være i en slik bil. Når de to bakerste setene skal benyttes, er det greit at setene foran kan skyves fremover slik at man også får plass til bena helt bakerst. Alle setene kan legges ned via en knapperekke i bagasjerommet, som dermed vokser til det helt store med et helt flatt bagasjeromsgulv. Selv til flerbruksbil å være, er S-Max praktisk.

Under panseret på vår testbil sitter en toliters dieselmotor (fysj-fysj) som yter 150 hestekrefter. Det gir bilen ytelser som holder fint i denne bilklassen, og Fords dobbeltklutsjgirkasse fungerer fint i denne sammenhengen. Kupeen er velisolert, så hverken diesel-, vei- eller vindstøy er påtrengende på noe som helst vis.

Fords familieflerbruker gjør det bra i en klasse av litt traurige biler, og for småbarnsfamilier er det direkte dumt å overse denne bilklassen. Bilen har mistet noe av forspranget på sportslige kjøreegenskaper, men er mer komfortabel enn noensinne.

Les også:

Også Mercedes, Honda, Mazda og Mitsubishi har for store utslipp

Sjekk om din bil er jukset med

Snart kan du få betalt for å parkere ved flyplassen  

Les hele avisen

Se video: – Denne river skinnet av pølsa!

- River skinnet av pølsa!
- Kan vanskelig tenke meg en kulere bil. Mercedes presenterer nye biler på bilmessen i Frankfurt.
00:40
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.