Mercedes-Benz GLE 500e og dens like er av mange utpekt som den neste politiske tabben innen bilavgifter.

Bilen tilhører klassen av de største og mest luksuriøse suv-ene på markedet, og med sin ladbare motorteknologi skal den lure seg unna bilavgifter på grunn av tilsynelatende uoppnåelige utslippsverdier og ultralavt forbruk. En ganske stor bensinmotor er her parret med en sterk elektrisk motor. Det gir mye krefter og gunstige forbrukstall.

I dag får ladbare hybrider avgiftsfritak for den elektriske effekten, i dette tilfelle, 116 hestekrefter, samt et vektfradrag på 26 prosent. I tillegg er CO2-utslippet såpass lavt at fradragene i avgiftene blir enda mer.

Det var inntil september varslet at avgiftene for slike biler ville bli enda gunstigere, men etter folkevogn-skandalen hørte vi ikke noe mer om dette i statsbudsjettet.

Det er fristende å stille seg bak bilimportørene her og si: de trenger et solid push for å kunne bli aktuelle alternativer. For mange av disse bilene trenger virkelig hjelp. I Mercedes-ens tilfelle, ofrer du nesten alt av praktisk verdi som følger med den vanlige GLE. Bagasjerommet går fra å være stort til å bli middelmådig, selv i bilklassen under.

Da kan man jo lure på vitsen med å ha en så stor biltype, når plassen er så begrenset.

Det eneste du får tilbake, er en ganske så kraftig motorisering, samlet 442 hestekrefter. Det gir deg muligheten til å akselerere rett frem fra null og oppover en god del raskere enn du får gjort i tilsvarende stor suv, for tilsvarende sum penger. Samtidig kan du få et skinn av miljøpolitisk korrekthet da du kan skryte av teoretisk å kunne kjøre helelektrisk i inntil tre mil.

Etter at batteriet er tomt, bruker bilen bensin tilsvarende en ganske tørst V8-er. Halvannen liter forsvinner lett etter at de første 2,5 milene med batteridrift er unnagjort.

Skal du oppnå bilens oppgitte forbruk, må du ha kort vei på jobb, og du må følge bruksanvisningen og lade hver gang du parkerer.

Selv om du får fratrekk fra vekten i avgifter, er den så høy at det går ut over dynamikken i bilen. Nesten 2,5 tonn, og 300 kilo tyngre enn sine dieseldrevne søsken gjør at kjøreegenskapene blir adskillig dårligere. Dette er definitivt ikke en bil du har lyst til å komme for fort inn i svingen på våt asfalt med.

Når GLE utstyres med batteridrift, går den fra å være en svært allsidig bil, til å bli en tjukkas for spesielt interesserte. Jeg ville heller gått for en dieseldrevet GLE enn denne ladbare hybriden. Miljøet vil neppe lide spesielt mye mer under det.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.