Kraftige priskutt og salg som tar månedsvis å lande: Dette er blitt den nye hverdagen til eiendomsmeglere i Stavanger.

- Det i slike tider vi ser tydeligere forskjell på hvem som lykkes med å virkelig megle boliger, sier avdelingsleder Jan Georg Løvdahl Byberg i Eiendomsmegler 1 til DN.

Det siste året har boligprisene i «oljehovedstaden» falt med 2,8 prosent, ifølge Eiendom Norge. Samfunnsøkonomisk analyse venter at nedgangen fortsetter i tre år, skrev DN tidligere denne uken.

- Vi har hatt krevende perioder før, men det er lenge siden vi har måttet jobbe så mye for å få boligene solgt. Det er klart at arbeidsmengden har økt betraktelig. Du har gjerne både fem og seks visninger i løpet av en uke, sier daglig leder Erik Huus i Huus Eiendomsmegling.

- Tilpasser oss

I dag tar det i snitt 56 dager å selge en bolig i Stavanger, viser tallene til Eiendom Norge. Det er omtrent dobbelt så lenge som på samme tid i 2014.

Eiendomsmeglerne forteller at de hittil i år har hentet inn omlag like mange oppdrag som i fjor. Samtidig har antallet salg falt med mellom 10 og 15 prosent.

Ifølge daglig leder Janne Mette Bergesen i Privatmegleren Bergesen & Partnere koker det hele ned til én ting:

- Vi må være tålmodige og vi må få kunden til å være tålmodige hvis de skal få en god pris, sier hun.

Kraftige priskutt

Løvdahl i Eiendomsmegler 1 opplever at den største endringen i markedet kom etter sommeren.

- Noen henger igjen og ønsker seg en pris de tidligere kunne oppnådd. Da ser vi ofte at eiendommen blir stående, sier han.

For å illustrere situasjonen, viser eiendomsmegleren til tre eksempler fra eget foretak:

1. Leilighet solgt i oktober etter å ha ligget omlag fem måneder på markedet. Salgssummen på 3,20 millioner kroner var 290.000 kroner under opprinnelig prisantydning. FOTO: Eiendomsmegler 1
1. Leilighet solgt i oktober etter å ha ligget omlag fem måneder på markedet. Salgssummen på 3,20 millioner kroner var 290.000 kroner under opprinnelig prisantydning. FOTO: Eiendomsmegler 1
 

2. Etter å ha ligget på markedet siden juni, ble prisen på denne leiligheten i september nedjustert fra 3,59 millioner kroner til 3,37 millioner kroner. Like etterpå ble objektet solgt for 3,05 millioner kroner. FOTO: Eiendomsmegler 1
2. Etter å ha ligget på markedet siden juni, ble prisen på denne leiligheten i september nedjustert fra 3,59 millioner kroner til 3,37 millioner kroner. Like etterpå ble objektet solgt for 3,05 millioner kroner. FOTO: Eiendomsmegler 1
 

3. Eneboligen ble lagt ut på markedet i juni med prisantydningen 5,39 millioner kroner. Etter å ha blitt relansert i august med en redusert pris til 4,89 millioner kroner, ble boligen solgt i september for 5,02 millioner kroner.  FOTO: Eiendomsmegler 1
3. Eneboligen ble lagt ut på markedet i juni med prisantydningen 5,39 millioner kroner. Etter å ha blitt relansert i august med en redusert pris til 4,89 millioner kroner, ble boligen solgt i september for 5,02 millioner kroner. FOTO: Eiendomsmegler 1
 

Tilpasser prisene

Ifølge Huus i Huus Eiendomsmegling har boligene som ble prisen i årets første halvår lengst liggetid.

- De eiendommene som selges etter kort tid, er gjerne lagt ut nå i høstmarkedet og prisene er tilpasset markedet slik vi opplever det nå, sier han.

Bergesen i Privatmegleren Bergesen & Partnere solgte nylig et rekkehus for 6,6 millioner kroner (se bilde under). Da hadde boligen ligget tre måneder på markedet.

Prisantydningen ble redusert fra 6,8 millioner kroner til 6,5 millioner kroner, før tre interessenter deltok i budrunden.

- Markedet hjalp oss mye mer før. Forskjellen på den gode og dårlige megleren er blitt tydeligere, sier hun.

SOLGT. Her ble et rekkehus solgt etter omlag tre måneder. FOTO: Privatmegleren Bergesen & Partnere
SOLGT. Her ble et rekkehus solgt etter omlag tre måneder. FOTO: Privatmegleren Bergesen & Partnere

Sjekk skattelistene for 2014 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv: Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt  annerledes.

Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes.
Sjef i Google Norge, Jan Grønbech, tror de ansatte jobber bedre når de har et lekerom.
02:10
Publisert: