BMW X5 er en deilig bil, det er det bare å konstatere først som sist. Nå kommer den som tidsriktig ladbar hybrid, og føyer seg inn i rekken av premiumprodusenter som velger å laste inn et batteri og en ekstra motor i sine store luksuriøse suv-er. Argumentet har alltid vært at det er her det monner mest, og at den nye teknologien først kommer på de dyreste modellene. Det siste er i og for seg lett å skjønne. Det første sliter jeg litt mer med.

Mer eller mindre utsolgt

Myndighetenes hengivenhet overfor batteriteknologi gjør at forbrukerne slipper å fornedre deg til en modell i det lavere tall-segment for å holde bilbudsjettet noenlunde under kontroll. Tidligere var billigste X5 utstyrt med en toliters dieselmotor på 211 hestekrefter og modellbetegnelsen xDrive25d, nå heter den xDrive40e og yter i dårligste fall 279 hestekrefter til en tilsynelatende gunstig pris.

BMW med sin første ladbare luksus SUV
DN tester nye BMW X5 plugin hybrid
01:37
Publisert:

Kjøper du en ny BMW X5, en drømmebil for mange, må du selv med minste dieselmotor betale omkring 300.000 kroner rett i statskassen. For X5 xDrive40e slipper du unna med omkring halvparten. Selvsagt er dette noe som ikke går nordmenn hus forbi, derfor er denne modellen mer eller mindre utsolgt fra importøren.

Kun fem seter

Du får du en firesylindret bensinmotor på 211 hestekrefter, alternativt 245 hestekrefter som du må betale drøye 40.000 kroner ekstra for. I tillegg kommer en elektrisk motor på 113 hestekrefter «gratis» med på kjøpet. Denne drives av et 9 kwh-stort og tungt batteri. Da kan du kjøre elektrisk i inntil tre mil, som selvsagt er altfor kort, og i høyeste grad teoretisk. Etter det, må en firesylindret bensinmotor drasse på den 2,3 tonn tunge giganten, noe som dermed innebærer et drivstofforbruk på i overkant av literen på mila. Skal du få fordelene av den ladbare versjonen, må du – som med alle slike biler – lade den så ofte som mulig.

Batteridrift tar plass. Hybridversjonens bagasjerom er 150 liter mindre enn i en BMW X5 med tradisjonell bensin- eller dieselmotor.
Batteridrift tar plass. Hybridversjonens bagasjerom er 150 liter mindre enn i en BMW X5 med tradisjonell bensin- eller dieselmotor. (Foto: Thomas Haugersveen)
Skiftet mellom de to drivlinjene går selvsagt nesten umerkelig, og en av fordelene med BMW-teknologien er at bilen beholder sin permanente firehjulsdrift.

At batteripakken stjeler 150 liter bagasjeromsplass, i tillegg til å utelukke muligheten for syv seter, gjør likevel at du bør tenke deg litt om før du går for denne modellen.

Mister dna

Bilen er sprek i seg selv, og det umiddelbare momentet du får fra den elektriske motoren bidrar til at bilen oppleves som greit motorisert. Litt synd er det at BMW ikke plasserer en av sine fantastiske rekkeseksere under panseret, slik Mercedes gjør i konkurrenten GLE. Pris- og vektmessig er det dog en fordel

Litt verre er det at batteripakken ikke bare øker vekten med 200 kilo, men også forrykker vektfordelingen, slik at bilen ikke blir like skarp som vi er vant til. Den føles i denne versjonen like tung og stor som den ser ut.

Det er alltid stas å sette seg bak rattet i en BMW X5. Førermiljøet i hybridversjonen er like innbydende som i diesel- og bensinutgavene.
Det er alltid stas å sette seg bak rattet i en BMW X5. Førermiljøet i hybridversjonen er like innbydende som i diesel- og bensinutgavene. (Foto: Thomas Haugersveen)
Du mister litt av BMW-dna-et i denne versjonen av X5.

BMWs første ladbare versjon av en ordinær modell er et greit, men ikke godt nok forsøk.

Les også:

Den feteste SUV-en

Jaguar-suv utfordrer Porsche

Vil ha billigere ladbare hybrider  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.