- Vi hadde ambisjoner om å runde en halv milliard i salg, men fasiten ble 770 millioner kroner bare på fredag, sier kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp til DN.no.

Elektronikkjeden hadde satset hardt på Black Friday i sin markedsføring, og klarte å få kundene på kroken.

- Ut fra hva vi kan se er dette rekord for norsk detaljhandel, i tillegg hadde vi dobbel omsetning av normalt i mange varehus, sier Schmidt.

Han sier kundene har vært prisbevisste og i stor grad målrettede under handlingen fredag.

- Prisbildet er veldig transparent i dag og kundene er velorienterte og prisbevisste, så lokkepriser hadde ikke fungert om vi hadde brukt slike. Det er ingen tvil om det var de beste tilbudene folk var ute etter, sier Schmidt.

Ny rekord

Ifølge kortbetalingsselskapet Nets ble det satt handlerekord i Norge sist fredag. Totalt dro vi kortet for 3,1 milliarder kroner, en vekst på 26,5 prosent fra i fjor.

- Fredagen er den dagen til nå i år med flest kortkjøp og høyestkortomsetningen. Kun 22. desember i fjor har det vært utført flerekortkjøp og registret en større omsetning enn denne dagen, sierStein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

40.000 innom dørene

På kjøpesenteret Norwegian Outlet i Vestby var det 40.000 kunder innom på Black Friday. Omsetningen økte med 20 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor og det var fjerde året på rad med tosifret vekst for denne handledagen.

– Vi er selvfølgelig strålende fornøyd, nok en gang har vi satt besøksrekord. Dette bekrefter jo det vi allerede visste, at Norge har tatt til seg Black Friday som tradisjon, sier daglig leder Einar Sørland i Norwegian Outlet.

Han er skeptisk til nettbutikker som forsøker å utvide Black Friday-begrepet.

– Ettersom Black Friday er såpass nytt i Norge ser vi ikke noen grunn til at nye aktører som tar del i tradisjonen påvirker markedet. Det vi er mer skeptiske til er aktører som vanner ut tradisjonen ved å spre Black Friday utover hele uker. Da blir Black Friday fort til nok en uke med Elleville Dager, noe vi absolutt ikke ønsker, sier Sørland.

Forsterker bemanningen

Posten ventet over dobbelt så mange pakker gjennom Postens Godssenter denne søndagen. 100 ekstra personer var i beredskap for å håndtere pakkene fra Black Friday-salget.

- Vi venter rundt 30 semitrailere med pakker fra Danmark og Sverige i løpet av helgen. Det er tre ganger flere enn en vanlig helg. Det er en merkbar økt interesse for Black Friday og denne helgen er bare en mild oppvarming før vi setter inn det store støtet på mandag, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Han sier trykket fra Black Friday-salget nå kan måle seg med de mest hektiske dagene før jul for Postens del.

- Mange kunder angrer kjøpet de gjorde på Black Friday og benytter seg av returretten. Dermed er det ventet at det blir en del dager fremover med mange pakker, skriver Posten i en pressemelding.

Posten skriver også at forsinkelser kan oppstå frem mot jul.

Salg hele året

Forbukerombudet har ikke fått spesielt mange henvendelser fra norske forbrukere som føler seg lurt i forbindelse med Black Friday. Men de sier fortsatt det er grunn til å vise aktsomhet.

- Det ene er at det nå er så vanlig med salg at det er blitt vanskelig å operere med ordinære priser i en del tilfeller. Ofte kan man få samme gode pris om man venter til neste salg som er rett rundt døren, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Han sier også at et tilbud i én butikk fortsatt kan ligge langt over prisnivået på samme vare i bransjen.

- Det er viktig å sjekke flere aktører om man skal være sikker på å gjøre et godt kjøp, sier Gjedrem.

Les også:
Slik blir vi lurt på Black Friday (DN+)
Opp fra lommeboken dnPlus  (DN+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.