Det er vanskelig ikke å falle for de motorsterke småbilene. Med legender som Peugeot 205 GTI og tidlige generasjoner av Volkswagen Golf GTI i tankene er det umulig ikke å glede seg til GTI-utgaven av Volkswagen Polo.

Oppskriften er velkjent med ingredienser som lav vekt og effektsterk motor i et folkelig karosseri. Ettersom bilverdenen har beveget seg fremover og bilene er blitt større, er det mest rettferdig å sammenligne tidligere nevnte fordums ungdomshelter med Polo-klassen, rent størrelsesmessig.

Og alt er lagt til rette for et hyggelig bekjentskap. Under panseret er forrige generasjons 1,4-liter byttet ut til fordel for en 1,8-liters motor som yter 192 hestekrefter. Ved hjelp av en syvtrinns girkasse av dobbeltklutsjtypen bringes bilen fra stillestående til 100 km/t på 6,7 sekunder. Det er to tiendedeler kjappere enn konkurrenten Ford Fiesta ST, og to tiendedeler tregere enn Peugeot 208 GTI.

Polo tar altså opp konkur­ransen i dette segmentet, det samme gjelder prismessig. Med manuell girkasse må du ut med drøyt 300.000 kroner, men Volkswagens DSG-girkasse viser seg nok en gang som det mest effektive, både hva gjelder akselerasjon og forbruk. Pristillegget på 7600 kroner er det ingenting å si på, annet enn at en GTI-bil selvsagt skal ha manuell girkasse. Ved nyttår fikk bilen drøye 13.000 i avgiftsrabatt, som den eneste varianten av Polo. Alle de andre fikk høyere avgifter.

Motoren gir bra med krefter over hele turtallsskalaen, og det er artig å dra den litt opp i turtall.

Innvendig er det velkjent Volkswagen: ryddig, ordentlig og kvalitativt bra, men ikke spesielt spennende. Artig er det dog at Poloen er utstyrt med rutete setetrekk à la første generasjon Golf GTI.

Likevel er det noe som skurrer her.

Interiøret er typisk VW: ryddig og ordentlig, men ikke så spennende.
Interiøret er typisk VW: ryddig og ordentlig, men ikke så spennende. (Foto: Thomas Haugersveen)
Bilen er utstyrt med en syvtrinns girkasse av typen dobbeltklutsj.
Bilen er utstyrt med en syvtrinns girkasse av typen dobbeltklutsj. (Foto: Thomas Haugersveen)
Bilen er kvikk og kontant, men alt ialt blir det hele litt for klinisk. Polo GTI er definitivt en flinkis, for det meste er på stell her, men X-faktoren mangler. Man føler ikke iveren etter å dra ut å kjøre, bare for å kjøre.

På veien er det lett å kjøre fort med bilen, men til hverdagslig bruk er den slitsom. Den er stiv som en stokk, og både amalgamfyllinger og eventuelle gebiss ristes løs ved de minste hindringer. Det virker kanskje urettferdig å kritisere en sportslig bil for dette, men den er rett og slett for kjedelig til å være så ukomfor­tabel til hverdags.

Hvordan det er mulig, er ikke lett å si, for storebror Golf leverer svært bra på dette området.

Polo GTI faller mellom to stoler. Den er for ukomfortabel for folk som gjerne vil ha en kvikk småbil med automatgirkasse, samtidig som den er for diskret og for striglet for dem som vil ha en skikkelig GTI-bil.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.