Det brummer bak meg idet jeg vrir om startknappen. Men ikke som før. Lyden i Porsches ikoniske 911 er forstyrret av moderne turboteknologi.

Ellers er det lite som er problematisk med midtlivskrisen til sportsbilen med stor S. Små endringer på luftinntak, støtfangere og blinklys, samt midtstilte eksosrør og en hevbar spoiler, vil neppe skake opp innbitte Porsche-fans.

Biltest: - Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert:

Da kan man heller synes det er betenkelig at Porsche, som så mange andre, har «downsizet» og erstattet åtte desiliter sylindervolum med to turboer. Fordelen er at bilen ikke endrer karakter til annet enn det bedre. Det mest merkbare er at responsen er mye kjappere enn før. Motoren er langt mer fleksibel enn pre-turbo-modellen. Til dagligdags bruk er det en kjærkommen forbedring.

I vår testbil, som går under betegnelsen Carrera 4S og er en slags allværsjakke av en bil, er 400 hestekrefter vokst til 420. Dreiemomentet er økt fra 440 til 500 newtonmeter. 4-tallet står for firehjulsdriftsystemet som gjør at kjøring på vinterveier i gamlelandet ikke byr på andre utfordringer enn at du kan legge inn en elegant liten skrens her og der. Selvsagt er potensialet i denne bilen adskillig større på sommerføre, men norske vinterforhold forhindrer ikke at du kan ha gleden av en perfekt balansert bil med uhyre presise kjøreegenskaper. Styringen er sylskarp, og sammen med firehjulsdrift, understell og demperoppsett gir det en bunnsolid kjørefølelse og et veigrep nær sagt ubegripelig godt. Testbilen har også styring på bakhjulene, som skal sørge for bedre svingradius og enda mer stabil veiholdning.

De velstriglede kjøreegenskapene gjenspeiler seg i bilens interiør. Bilen har fått et velfungerende multimediesystem med blant annet Apple Carplay, som integrerer telefonen med bilen, og den svært elegante Google Streetview-kartvisningen som vi kjenner fra konsernfetter Audi.

Knappefobi-rammede har noe å hanskes med her, men for Porsche-entusiaster er det slik det skal være. Porsche har flyttet en del av funksjonene til rattet, slik som bryteren for kjøreprogrammene. De strammer opp bilen fra normal til sport, sport pluss eller et oppsett du konfigurerer selv.

Porsche har flyttet flere knapper inn på rattet, blant annet den som lar deg velge oppsett på bilen.
Porsche har flyttet flere knapper inn på rattet, blant annet den som lar deg velge oppsett på bilen. (Foto: Marte Christensen)
En artig, og langt på vei nyttig funksjon, er en «Sport response»-knapp som gjør bilen skikkelig på hugget i en periode på 20 sekunder, altså lenge nok til forbikjøringer eller noen raske svinger.

Den nye 911 Carrera 4S er en svært effektiv bil. Ikke bare når det gjelder fart og kjøreegenskaper. Forbruket har gått fra 0,91 til svært imponerende 0,79 liter på mila. Samtidig er altså akselerasjonen fra null til 100 km/t på 3,8 sekunder for vår testbil med såkalt Sport Chrono-pakke. Samlet er det en god grunn til å heve øyenbrynene et stykke.

Man kan like det eller ei, men utviklingsmessig er det helt naturlig at Porsche får kunstig pustehjelp, og selv om en bakhjulsdreven Carrera S kan være mer leken, får du neppe mer effektiv og presis veiholdning enn dette i noen annen bil.

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.