Tidligere i år sendte Forbrukerrådet prosessvarsel til DNB i forbindelse med fondet DNB Norge som er blitt markedsført som et aktivt fond. Det er store sjanser for at søksmålet blir utvidet til å gjelde flere fond.

Får hjelp av Norges Handelshøyskole

- Det ser ut som de er likt forvaltet, men det måtte sjekkes. NHH har det til vurdering og de gjør videre analyser, sier underdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet til DN. I midten av mai skal Forbrukerrådet trekke sin konklusjon og deretter blir det tatt ut stevning mot storbanken.

Det uklart hvor mange kunder de aktuelle fondene har.

- Der er vi litt prisgitt det DNB gir oss av informasjon, for vi har ikke kundelistene. Det kan være at én og samme person har flere av disse fondene, sier Jensen. DNB har tidligere opplyst at de har 137.000 kunder i DNB Norge.

Forbrukerrådet mener de 137.000 kundene i DNB Norge har krav på 750 millioner kroner i erstatning som følge av å ha betalt for høye honorarer i fondet i perioden 2005 til 2015. Det mener fondet i praksis har vært et indeksfond og at kundene derfor har betalt altfor mye i forvaltningshonorarer.

Denne konklusjonen trakk Forbrukerrådet delvis på bakgrunn av en rapport fra NHH-professor Petter Bjerksund og førsteamanuensis ved NHH, Trond Døskeland. Det er de samme akademikerne som nå gjør undersøkelser knyttet til de andre DNB-fondene.

Allerede i februar bekreftet Forbrukerrådet at det vurderte å utvide rammene for søksmålet mot DNB og at flere andre DNB-forvaltede fond var i søkelyset. Avanse Norge (I), Avanse Norge (II) og DNB Norge (I) ble da nevnt.

Kuttet honorarene

I etterkant av prosessvarselet avviste DNB kravene fra Forbrukerrådet.

- DNB Norge har vært og er et aktivt forvaltet fond, sa kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til DN i februar. Han viste til at DNBs egne beregninger viser at 60 prosent av dagens andelseierne i DNB Norge har fått bedre avkastning i fondet enn de ville ha fått i et indeksfond med 0,3 prosent kostnader.

DNB Norge ble også kritisert av Finanstilsynet i 2015 fordi det mente sparerne i fondet DNB Norge ikke fikk det de har betalt for. I etterkant gjorde DNB endringer i forvaltningsteamet for fondet, økte fondets risikotagning og kuttet i honorarene til DNB Norge og andre fond fra 1,8–2,0 prosent til maks 1,4 prosent av forvaltningskapitalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.