En norsk forbruker klagde på pc-en han hadde kjøpt hos Netonnet fordi den ble overopphetet.

Nettbutikken svarte med at feilen var hans egen fordi han hadde oppdatert pc-en til Windows 10, slik alle Windows-brukere ifjor fikk melding på skjermen om å gjøre.

Mannen vant ikke frem hos Netonnet, selv om han hadde rapportert feilen også før oppdateringen til Windows 10. Han tok derfor kontakt med Forbrukerrådet som valgte å stevne nettbutikken for Tingretten.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.
Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. (Foto: Fartein Rudjord)
— Han fikk gjentatte oppfordringer om å oppdatere, og datamaskinen hadde vurdert at den hadde kapasitet til det. Da er det ansvarlig vedlikehold, ikke en brukerfeil, å gjennomføre oppdateringen, konkluderer forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding.

Først da nettbutikken ble stevnet godtok de returen og mannen fikk sin erstatning, med renter.

DN har foreløpig ikke lykkes i å få kommentar fra Netonnet om saken.

Les også:
Forbrukerrådet: - Forlat Silver!
Arbeidstilsynet fant lovbrudd blant Vipps-arbeidere
- Det er en boksematch  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.